№ 4 (2009)
Скачать выпуск
PDF
11-16 63
Аннотация
В русской философской мыс-
ли несомненный интерес и важнейшее значение
уделяется исследованию антропологических
проблем. Вопросы, связанные с бытием, свобо-
дой, самосознанием, самопознанием личности, и
в частности волей человека, априорно не могут
быть рассматриваемы изолировано от исследова-
ния места воли в бытии человека. Автор статьи на
основании анализа трудов философов, представ-
ляющих различные взгляды и относящих себя к
разным философским направлениям, выявляет
узловые взаимосвязи воли в бытии человека, оп-
ределяя их как основание оформления представ-
лений о воле в русской философской мысли
Investigating anthropological problems
rouses great interest and is of utmost importance
in the Russian philosophical idea. Questions
about eternity, freedom, self-consciousness,
self-knowledge, in particular about a person`s will,
antecedently can`t be considered isolated from investigating
the place of will in a person`s eternity.
Proceeding from analyses of many works of philosophers
holding diff erent views and rating themselves
to diff erent philosophical schools, the author of the
scientifi c work reveals close connection of the place
of will in a person`s eternity determining it as a basis
of building up views about will in the Russian philosophical
idea.
ли несомненный интерес и важнейшее значение
уделяется исследованию антропологических
проблем. Вопросы, связанные с бытием, свобо-
дой, самосознанием, самопознанием личности, и
в частности волей человека, априорно не могут
быть рассматриваемы изолировано от исследова-
ния места воли в бытии человека. Автор статьи на
основании анализа трудов философов, представ-
ляющих различные взгляды и относящих себя к
разным философским направлениям, выявляет
узловые взаимосвязи воли в бытии человека, оп-
ределяя их как основание оформления представ-
лений о воле в русской философской мысли
Investigating anthropological problems
rouses great interest and is of utmost importance
in the Russian philosophical idea. Questions
about eternity, freedom, self-consciousness,
self-knowledge, in particular about a person`s will,
antecedently can`t be considered isolated from investigating
the place of will in a person`s eternity.
Proceeding from analyses of many works of philosophers
holding diff erent views and rating themselves
to diff erent philosophical schools, the author of the
scientifi c work reveals close connection of the place
of will in a person`s eternity determining it as a basis
of building up views about will in the Russian philosophical
idea.
16-21 78
Аннотация
В статье рассматривается ант-
ропологический аспект принципа христоцентриз-
ма как одного из важнейших методологических
оснований русской религиозной философии в его
сопряженности с принципами душевно-телесной
целостности, синергии и любви; анализируется
генезис этих принципов в святоотеческой тради-
ции, преодолевающей античную безличностную
антропологию
The article analyses the anthropological
aspect of the principle of Christ-centrism as the
methodological basis of Russian religious philosophy
in it connection with the principles of sound person,
synergy and love. There is the analysis of genesis of
this principles in Orient patristic in its overcoming ancient
impersonal anthropology
ропологический аспект принципа христоцентриз-
ма как одного из важнейших методологических
оснований русской религиозной философии в его
сопряженности с принципами душевно-телесной
целостности, синергии и любви; анализируется
генезис этих принципов в святоотеческой тради-
ции, преодолевающей античную безличностную
антропологию
The article analyses the anthropological
aspect of the principle of Christ-centrism as the
methodological basis of Russian religious philosophy
in it connection with the principles of sound person,
synergy and love. There is the analysis of genesis of
this principles in Orient patristic in its overcoming ancient
impersonal anthropology
21-26 64
Аннотация
В статье рассматриваются
проблемы логической теории понятия в аспекте
изучения различных подходов к выделению су-
щественных признаков в процессе образования
понятий. Проведя анализ различных определе-
ний и классификаций существенных признаков,
было установлено, что намечается два различных
подхода к определению оснований выделения су-
щественных признаков. Один подход связывает
эту процедуру с целями и задачами познаватель-
ной деятельности субъекта, другой - рассматри-
вает существенные признаки как инвариантные,
сохраняющиеся при всех изменениях изучаемого
объекта
The issues of the logical concept
theory in the aspect of diff erent methods studying of
the substantial signs choosing in the epistemological
process are considered in the article. Having carried
out the analysis of diff erent defi nitions and classifi cations
of the substantial signs it has been ascertained
that two diff erent methods in determination of reasons
for substantial signs choosing are contemplated.
One method links this procedure with goals and
objectives of subject's cognition. The second one
considers substantial signs as invariant ones which
are saved during all changes of studied object
проблемы логической теории понятия в аспекте
изучения различных подходов к выделению су-
щественных признаков в процессе образования
понятий. Проведя анализ различных определе-
ний и классификаций существенных признаков,
было установлено, что намечается два различных
подхода к определению оснований выделения су-
щественных признаков. Один подход связывает
эту процедуру с целями и задачами познаватель-
ной деятельности субъекта, другой - рассматри-
вает существенные признаки как инвариантные,
сохраняющиеся при всех изменениях изучаемого
объекта
The issues of the logical concept
theory in the aspect of diff erent methods studying of
the substantial signs choosing in the epistemological
process are considered in the article. Having carried
out the analysis of diff erent defi nitions and classifi cations
of the substantial signs it has been ascertained
that two diff erent methods in determination of reasons
for substantial signs choosing are contemplated.
One method links this procedure with goals and
objectives of subject's cognition. The second one
considers substantial signs as invariant ones which
are saved during all changes of studied object
26-31 53
Аннотация
Целью данной статьи является
исследование основных герменевтических при-
нципов теологии Карла Барта в том виде, как они
представлены в его фундаментальной Церков-
ной Догматике. Исследование показывает, что те-
ологическое использование мыслителем сакраль-
ного текста является творческим, тринитарным,
христоцентричным, экклезиологичным и базиру-
ющимся на исходном материале. Теолог полагал,
что объектом и содержанием Библии является Бог
и его откровение. Используя историко-критичес-
кий метод и формы антропологического анализа,
К. Барт, однако, считал их второстепенными, отда-
вая предпочтение экзегезе, которая в его подходе
важнее герменевтики.
This article aim to give a brief, multifaceted
introduction to Karl Barth's theological use
of Bible. The paper gives examination of theological
exegesis as of the thinker's basic hermeneutical principle.
It is made so by identifying and describing the
paradigmatic features of his use of the sacral text in
his Church Dogmatics. Research shows, that K. Barth's
theological use of Scripture is reverent, creative,
trinitarian, christocentric, textually-based and ecclesial.
K. Barth believed, the subject matter, content,
and substance of the Bible, namely God and God's
revelation. K. Barth had no problem with the work of
historical criticism or other forms of anthropological
analysis, but all that was secondary, even incidental,
to him. For K. Barth, exegesis trumps hermeneutics
исследование основных герменевтических при-
нципов теологии Карла Барта в том виде, как они
представлены в его фундаментальной Церков-
ной Догматике. Исследование показывает, что те-
ологическое использование мыслителем сакраль-
ного текста является творческим, тринитарным,
христоцентричным, экклезиологичным и базиру-
ющимся на исходном материале. Теолог полагал,
что объектом и содержанием Библии является Бог
и его откровение. Используя историко-критичес-
кий метод и формы антропологического анализа,
К. Барт, однако, считал их второстепенными, отда-
вая предпочтение экзегезе, которая в его подходе
важнее герменевтики.
This article aim to give a brief, multifaceted
introduction to Karl Barth's theological use
of Bible. The paper gives examination of theological
exegesis as of the thinker's basic hermeneutical principle.
It is made so by identifying and describing the
paradigmatic features of his use of the sacral text in
his Church Dogmatics. Research shows, that K. Barth's
theological use of Scripture is reverent, creative,
trinitarian, christocentric, textually-based and ecclesial.
K. Barth believed, the subject matter, content,
and substance of the Bible, namely God and God's
revelation. K. Barth had no problem with the work of
historical criticism or other forms of anthropological
analysis, but all that was secondary, even incidental,
to him. For K. Barth, exegesis trumps hermeneutics
Владимир Евгеньевич
Гагарин
,
Семен Владимирович
Ерохин
,
Виктор Иванович
Ершов
,
Виктор Иванович
Штепа
31-37 72
Аннотация
Статья содержит анализ различ-
ных подходов к определению понятия информа-
ция и выявлению ее сущности. Отмечается, что
все обменные процессы связаны с обменом ин-
формацией, возникновение которой является ре-
зультатом взаимодействия квантовых объектов.
Подчеркивается, что информация стоит в одном
ряду с такими фундаментальными и универсаль-
ными понятиями как масса и энергия, дополняя их
явно недостаточную бинарную систему до устой-
чивой и логичной триады.
Article contains the analysis of diff erent
approaches of determination of the notion "Information"
and of discovery its essence. It's noted that
all change processes are connected with exchange of
information, that is the result of interactions of quantum
objects. It's emphasized that information stands
in the one row with such fundamental and universal
notions as mass and energy, complementing their
obviously insuffi cient binary system to the fi rm and
logic triad one.
ных подходов к определению понятия информа-
ция и выявлению ее сущности. Отмечается, что
все обменные процессы связаны с обменом ин-
формацией, возникновение которой является ре-
зультатом взаимодействия квантовых объектов.
Подчеркивается, что информация стоит в одном
ряду с такими фундаментальными и универсаль-
ными понятиями как масса и энергия, дополняя их
явно недостаточную бинарную систему до устой-
чивой и логичной триады.
Article contains the analysis of diff erent
approaches of determination of the notion "Information"
and of discovery its essence. It's noted that
all change processes are connected with exchange of
information, that is the result of interactions of quantum
objects. It's emphasized that information stands
in the one row with such fundamental and universal
notions as mass and energy, complementing their
obviously insuffi cient binary system to the fi rm and
logic triad one.
37-41 55
Аннотация
В данной статье рассматривает-
ся проблема метафизики и её типологии в контекс-
те проективности социального бытия. Выделяется
типы метафизики - объективная и субъективная,
энергийная и сущностная - которые кардиналь-
ным образом определяют дихотомичность проек-
тивности социального бытия
The article is about the metaphysics
and its typology in the context of projectivity of
social being. The types of metaphysics are revealed
- objective and subjective, energy-related and essential
- which pivotally determine the dichotomous nature
of projectivity and social being
ся проблема метафизики и её типологии в контекс-
те проективности социального бытия. Выделяется
типы метафизики - объективная и субъективная,
энергийная и сущностная - которые кардиналь-
ным образом определяют дихотомичность проек-
тивности социального бытия
The article is about the metaphysics
and its typology in the context of projectivity of
social being. The types of metaphysics are revealed
- objective and subjective, energy-related and essential
- which pivotally determine the dichotomous nature
of projectivity and social being
41-45 59
Аннотация
Статья посвящена возможнос-
ти взаимодействия феноменологических методов
Эдмунда Гуссерля и Георга Гегеля. На примере
рассмотрения противоречий интенционального
предмета и трансцендентального сознания по-
казывается плодотворность применения диалек-
тического метода Гегеля к решению внутренних
проблем трансцендентальной феноменологии
The article is devoted to the problem
of interaction phenomenological methods of Edmund
Husserl and George Hegel. Basing on reconciling
contradictions in intentional object and transcendental
consciousness fruitfulness of applying Hegel's
dialectical method to dissolving internal problems of
transcendental phenomenology is shown
ти взаимодействия феноменологических методов
Эдмунда Гуссерля и Георга Гегеля. На примере
рассмотрения противоречий интенционального
предмета и трансцендентального сознания по-
казывается плодотворность применения диалек-
тического метода Гегеля к решению внутренних
проблем трансцендентальной феноменологии
The article is devoted to the problem
of interaction phenomenological methods of Edmund
Husserl and George Hegel. Basing on reconciling
contradictions in intentional object and transcendental
consciousness fruitfulness of applying Hegel's
dialectical method to dissolving internal problems of
transcendental phenomenology is shown
46-50 176
Аннотация
В настоящей статье рассмат-
ривается проблема выявления явлений утопии и
антиутопии, которые представляют собой резуль-
таты гносеологического осмысления социальной
действительности и способствуют определению
сущности данного социального явления
In present article the problem of revealing
of the phenomena of a Utopia and anti-Utopia
which represent results of gnoseological judgement
of the social validity is considered and promote defi -
nition of essence of the given social phenomenon
ривается проблема выявления явлений утопии и
антиутопии, которые представляют собой резуль-
таты гносеологического осмысления социальной
действительности и способствуют определению
сущности данного социального явления
In present article the problem of revealing
of the phenomena of a Utopia and anti-Utopia
which represent results of gnoseological judgement
of the social validity is considered and promote defi -
nition of essence of the given social phenomenon
50-54 57
Аннотация
В данной статье рассматрива-
ется проблема мировоззренческих универсалий
российского общества и армии в контексте куль-
турно-исторического развития России. Показы-
вается их единство, несмотря на определенное
различие форм их исторического воплощения.
Делается вывод о том, что современное россий-
ское общество переживает мировоззренческий
кризис чреватый утратой своего мировоззренчес-
кого кода и исторической перспективы.
The article features the universals of
the Russian society and army's worldview given in
the context of the country's cultural and historical
development. The universals are shown as united in
spite of certain diff erences in forms of their historical
realization. The article concludes that today's Russian
society is enduring a worldview crisis fraught with a
loss of its worldview code and historical perspective.
ется проблема мировоззренческих универсалий
российского общества и армии в контексте куль-
турно-исторического развития России. Показы-
вается их единство, несмотря на определенное
различие форм их исторического воплощения.
Делается вывод о том, что современное россий-
ское общество переживает мировоззренческий
кризис чреватый утратой своего мировоззренчес-
кого кода и исторической перспективы.
The article features the universals of
the Russian society and army's worldview given in
the context of the country's cultural and historical
development. The universals are shown as united in
spite of certain diff erences in forms of their historical
realization. The article concludes that today's Russian
society is enduring a worldview crisis fraught with a
loss of its worldview code and historical perspective.
55-61 50
Аннотация
В конце XX сто летия философия
ставит вопрос о тота литарном человеке и тотали-
тарном об ществе, об отказе личности от себя и о
превращении ее в двуногое существо толпы или в
повелителя этой толпы. Причины данного явления
нужно видеть в отказе человека от собственного
сознания. В связи с этим актуальным становится
исследование исторического сознания личности
как феномена, являющегося возможной составля-
ющей возвращения человека к себе, гуманизации
онтологических условий личности в ХХI веке
This article is about the problem that
at the end of 20th century philosophy raises the question
about the totalitarian person and totalitarian
society; about refusal of personality from itself and
about transformation of personality either into twolegged
creature in a crowd or into the sovereign of
this crowd. The reasons for this phenomenon must
be seen in the denial of an individual from self-consciousness.
Due to such fact, it becomes essential to
study the history of personal consciousness as the
phenomenon; which is probably the crucial component
in the beginning of self-realization of human
being as an individual, and the humanizations of the
ontological conditions of personality in 21th century
ставит вопрос о тота литарном человеке и тотали-
тарном об ществе, об отказе личности от себя и о
превращении ее в двуногое существо толпы или в
повелителя этой толпы. Причины данного явления
нужно видеть в отказе человека от собственного
сознания. В связи с этим актуальным становится
исследование исторического сознания личности
как феномена, являющегося возможной составля-
ющей возвращения человека к себе, гуманизации
онтологических условий личности в ХХI веке
This article is about the problem that
at the end of 20th century philosophy raises the question
about the totalitarian person and totalitarian
society; about refusal of personality from itself and
about transformation of personality either into twolegged
creature in a crowd or into the sovereign of
this crowd. The reasons for this phenomenon must
be seen in the denial of an individual from self-consciousness.
Due to such fact, it becomes essential to
study the history of personal consciousness as the
phenomenon; which is probably the crucial component
in the beginning of self-realization of human
being as an individual, and the humanizations of the
ontological conditions of personality in 21th century
61-66 63
Аннотация
В наступившем столетии комп-
лекс вызовов культуре военной безопасности [1]
России не даёт возможности впасть в экзальта-
цию, что и предопределяет чувство тревоги ряда
субъектов военно-политической практики. По
причине богатых движением процессов глобали-
зации актуализируется потребность в выявлении
проблем самодостаточности исследуемого явле-
ния. Автор доказывает - основная из них заключа-
ется в отсутствии сплочённости в обществе и неа-
декватном осознании им угроз культуре военной
безопасности.
The complex of calls to military safety
culture of Russia doesn't give a chance to feel an exaltation
present century. This situation predetermines
a sence of alarm some subject's of military and political
practice. The need to reveal problems globalization's
self-suffi ciency is urgent due to its continually
changed processes. The author proves, that one of
the main problems is the absence of society's solidarity
and its unadequate realization the degree of
threats to military safety culture
лекс вызовов культуре военной безопасности [1]
России не даёт возможности впасть в экзальта-
цию, что и предопределяет чувство тревоги ряда
субъектов военно-политической практики. По
причине богатых движением процессов глобали-
зации актуализируется потребность в выявлении
проблем самодостаточности исследуемого явле-
ния. Автор доказывает - основная из них заключа-
ется в отсутствии сплочённости в обществе и неа-
декватном осознании им угроз культуре военной
безопасности.
The complex of calls to military safety
culture of Russia doesn't give a chance to feel an exaltation
present century. This situation predetermines
a sence of alarm some subject's of military and political
practice. The need to reveal problems globalization's
self-suffi ciency is urgent due to its continually
changed processes. The author proves, that one of
the main problems is the absence of society's solidarity
and its unadequate realization the degree of
threats to military safety culture
66-70 53
Аннотация
Статья посвящена описанию
первой кинематографической модели репрезен-
тации мира. Проблема описания этой модели не
является сугубо искусствоведческой, а имеет ши-
рокое культурологическое значение, в силу того,
что именно кинематограф создал модель, кото-
рая станет основной в культуре ХХ века: человек
- преграда, сужающая его взгляд, затрудняющее
его зрение - сама реальность. Этому взгляду в ки-
нематографе предшествовала иная модель, харак-
теризуемая как пустое рассматривание, слепая
фиксация происходящего, ставшая реализацией
некого всеобщего культурного ожидания. Первая
модель репрезентации кинопространства явится
той точкой отсчета, которая приведет новую ма-
шину зрения к статусу искусства.
Cet article est consacre a la description
du premier modele cinematographique de representation
du monde. Ce probleme, ce n'est qu'un
objet d'etude de l'art, il y a une grande signifi cation et
de la philosophie culturelle. Le cinema a cree un modele
de base pour la culture de XX siecle: un homme
- une barriere modifi ante sa perception - la realite
elle meme. Le modele cree a l'aide du cinema, etait
precede par le refl et direct du monde et ce modele
est devenu la realization de l'attente dans la culture
mondiale. Ce nouveau modele de la representation
de l'espace permettra envisager l'appareil de vision
comme un art.
первой кинематографической модели репрезен-
тации мира. Проблема описания этой модели не
является сугубо искусствоведческой, а имеет ши-
рокое культурологическое значение, в силу того,
что именно кинематограф создал модель, кото-
рая станет основной в культуре ХХ века: человек
- преграда, сужающая его взгляд, затрудняющее
его зрение - сама реальность. Этому взгляду в ки-
нематографе предшествовала иная модель, харак-
теризуемая как пустое рассматривание, слепая
фиксация происходящего, ставшая реализацией
некого всеобщего культурного ожидания. Первая
модель репрезентации кинопространства явится
той точкой отсчета, которая приведет новую ма-
шину зрения к статусу искусства.
Cet article est consacre a la description
du premier modele cinematographique de representation
du monde. Ce probleme, ce n'est qu'un
objet d'etude de l'art, il y a une grande signifi cation et
de la philosophie culturelle. Le cinema a cree un modele
de base pour la culture de XX siecle: un homme
- une barriere modifi ante sa perception - la realite
elle meme. Le modele cree a l'aide du cinema, etait
precede par le refl et direct du monde et ce modele
est devenu la realization de l'attente dans la culture
mondiale. Ce nouveau modele de la representation
de l'espace permettra envisager l'appareil de vision
comme un art.
71-75 46
Аннотация
видеокоммуникация - отно-
сительно новый электронный способ фиксации,
хранения, обработки и распространения экран-
ных аудиовизуальных сообщений. Она может
функционировать как в художественных, так и
нехудожественных целях. В статье рассмотрены
основные элементы видеокоммуникации как эс-
тетической системы - видеопроизведение, вы-
ступающее в качестве эстетического текста; виде-
озритель, представляющий собой эстетический
субъект; процесс взаимодействия между текстом
и субъектом, который обозначен как эстетическое
потребление или видеовосприятие
video communications - rather new
electronic way of fi xing, storage, processing and distribution
of screen audiovisual messages. It can function
as in art, and the inartistic purposes. In article
video communications basic elements as aesthetic
system - the video product which is representing
itself as the aesthetic text are considered; the video
spectator representing the aesthetic subject; interaction
process between the text and the subject who
is designated as aesthetic consumption or video perception.
сительно новый электронный способ фиксации,
хранения, обработки и распространения экран-
ных аудиовизуальных сообщений. Она может
функционировать как в художественных, так и
нехудожественных целях. В статье рассмотрены
основные элементы видеокоммуникации как эс-
тетической системы - видеопроизведение, вы-
ступающее в качестве эстетического текста; виде-
озритель, представляющий собой эстетический
субъект; процесс взаимодействия между текстом
и субъектом, который обозначен как эстетическое
потребление или видеовосприятие
video communications - rather new
electronic way of fi xing, storage, processing and distribution
of screen audiovisual messages. It can function
as in art, and the inartistic purposes. In article
video communications basic elements as aesthetic
system - the video product which is representing
itself as the aesthetic text are considered; the video
spectator representing the aesthetic subject; interaction
process between the text and the subject who
is designated as aesthetic consumption or video perception.
75-82 78
Аннотация
В статье, в контексте современ-
ного общества, представляющего собой нерав-
новесную, нелинейнуюя систему, обладающую
способностью порождать из беспорядка и хаоса
порядок и организацию, трансформируясь в се-
тевую систему, рассматриваются этнические
(ментальные) константы, составляющие ядро
русской гуманистической традиции. Акцентуи-
рованные в зависимости от сложившихся геопо-
литическим, социально-экономических, полити-
ческих, духовных условии, являющиеся базовой
структурой российского общества, позволяющей
ему отвечать на риски и угрозы современности
This article is due to the ethnic (mental)
constants that make up the core of Russian humanism
tradition
ного общества, представляющего собой нерав-
новесную, нелинейнуюя систему, обладающую
способностью порождать из беспорядка и хаоса
порядок и организацию, трансформируясь в се-
тевую систему, рассматриваются этнические
(ментальные) константы, составляющие ядро
русской гуманистической традиции. Акцентуи-
рованные в зависимости от сложившихся геопо-
литическим, социально-экономических, полити-
ческих, духовных условии, являющиеся базовой
структурой российского общества, позволяющей
ему отвечать на риски и угрозы современности
This article is due to the ethnic (mental)
constants that make up the core of Russian humanism
tradition
82-86 49
Аннотация
В статье рассматриваются сущ-
ностные черты симулятивных образов, которые
оказывают активное влияние на современные со-
циальные процессы. Среди различных видов си-
муляций имеют наибольшее значение симулякры,
стремящиеся не просто исказить, но и полностью
подменить собой реальное бытие
In article intrinsic lines of colorable
images which make active impact on modern social
processes are considered. Among times-personal of
kinds of simulations have the greatest value simulacres,
aspiring-shchie to deform not simply, but also
completely to change for itself real life
ностные черты симулятивных образов, которые
оказывают активное влияние на современные со-
циальные процессы. Среди различных видов си-
муляций имеют наибольшее значение симулякры,
стремящиеся не просто исказить, но и полностью
подменить собой реальное бытие
In article intrinsic lines of colorable
images which make active impact on modern social
processes are considered. Among times-personal of
kinds of simulations have the greatest value simulacres,
aspiring-shchie to deform not simply, but also
completely to change for itself real life
86-90 56
Аннотация
В центре внимания автора
- центральные парадигмы философии истории
- прогрессизм, финализм, циклизм. Оценивая
эвристический потенциал каждой из них автор
выказывает поддержку циклизму как способу
концептуализации нелинейности социально-ис-
торической динамики.
In the centre of attention of the author
- the central paradigms of philosophy of history
- progressism, fi nalism, cyclism. Estimating heuristic
potential of each of them the author shows support
to cyclism as to a way conceptualization nonlinearity
of socio-historical dynamics
- центральные парадигмы философии истории
- прогрессизм, финализм, циклизм. Оценивая
эвристический потенциал каждой из них автор
выказывает поддержку циклизму как способу
концептуализации нелинейности социально-ис-
торической динамики.
In the centre of attention of the author
- the central paradigms of philosophy of history
- progressism, fi nalism, cyclism. Estimating heuristic
potential of each of them the author shows support
to cyclism as to a way conceptualization nonlinearity
of socio-historical dynamics
91-95 43
Аннотация
В российском образовании, пе-
реживающем период реформ, остро встает воп-
рос о выборе путей, которые могли бы сохранить
национальные традиции духовности. Немалую
роль в этом могут сыграть модели образования,
выросшие на основе религиозных исканий, к чис-
лу которых относится концепция детского обра-
зования аль-Газали. Она ориентирована на само-
познание и создание особых отношений между
учеником и учителем. Образование отождествля-
ется Аль-Газали с нравственным воспитанием, ко-
торое становится возможным только через напря-
женный духовный поиск высших истин
Russian education system is in the
stage of reforms so that the question what choice
of the ways, which could save the national spiritual
traditions is important for educators. The important
role in this process plays the modes of the education,
rise on a bases of religious searching. She is oriented
on самопознание and creation person relations between
pupil and teacher. philosophy of education belong
to those modes. It is oriented to self-known and
creation freedom which is condition for personal development,
intellectual intuition and holistic worldoutlook.
Education is identifi ed by al Gazali with moral
education, which becomes possible only through
tense spiritual searching for of the high truths.
реживающем период реформ, остро встает воп-
рос о выборе путей, которые могли бы сохранить
национальные традиции духовности. Немалую
роль в этом могут сыграть модели образования,
выросшие на основе религиозных исканий, к чис-
лу которых относится концепция детского обра-
зования аль-Газали. Она ориентирована на само-
познание и создание особых отношений между
учеником и учителем. Образование отождествля-
ется Аль-Газали с нравственным воспитанием, ко-
торое становится возможным только через напря-
женный духовный поиск высших истин
Russian education system is in the
stage of reforms so that the question what choice
of the ways, which could save the national spiritual
traditions is important for educators. The important
role in this process plays the modes of the education,
rise on a bases of religious searching. She is oriented
on самопознание and creation person relations between
pupil and teacher. philosophy of education belong
to those modes. It is oriented to self-known and
creation freedom which is condition for personal development,
intellectual intuition and holistic worldoutlook.
Education is identifi ed by al Gazali with moral
education, which becomes possible only through
tense spiritual searching for of the high truths.
96-100 76
Аннотация
Статья содержит анализ иссле-
дований искусственного искусства как результата
творческой деятельности относительно искусст-
венной жизни, наделенной искусственным созна-
нием и искусственным интеллектом
Article is dedicated to analysis of
studies on artifi cial art as a result of creative activity
of artifi cial life, possessing an artifi cial consciousness
and artifi cial intelligent
дований искусственного искусства как результата
творческой деятельности относительно искусст-
венной жизни, наделенной искусственным созна-
нием и искусственным интеллектом
Article is dedicated to analysis of
studies on artifi cial art as a result of creative activity
of artifi cial life, possessing an artifi cial consciousness
and artifi cial intelligent
101-108 52
Аннотация
Статья содержит анализ опыта
использования методов автоматического про-
ектирования в искусстве. Особое внимание уде-
ляется использованию эволюционных алгорит-
мов - генетических алгоритмов, генетического
программирования, эволюционных стратегий и
эволюционного программирования, а также фор-
мированию в современном цифровом искусстве
алгоритмического стиля и алгоритмической эсте-
тики
Article contains the analysis of the
experience of using of methods of automatic design
in contemporary art. Emphases is spared using of
evolution algorithms - a genetic algorithms, genetic
programming, evolution strategies and evolutionary
programming, as well as shaping of algorithmic style
and algorithmic aesthetics in contemporary art
использования методов автоматического про-
ектирования в искусстве. Особое внимание уде-
ляется использованию эволюционных алгорит-
мов - генетических алгоритмов, генетического
программирования, эволюционных стратегий и
эволюционного программирования, а также фор-
мированию в современном цифровом искусстве
алгоритмического стиля и алгоритмической эсте-
тики
Article contains the analysis of the
experience of using of methods of automatic design
in contemporary art. Emphases is spared using of
evolution algorithms - a genetic algorithms, genetic
programming, evolution strategies and evolutionary
programming, as well as shaping of algorithmic style
and algorithmic aesthetics in contemporary art
108-117 52
Аннотация
В статье предлагается акту-
альная на сегодняшний момент реконструкция
понимания русской идеи выдающимся отечест-
венным философом И.А. Ильиным, чьи социаль-
но-философские прогнозы оказались наиболее
верными. Сформированные в традициях русской
религиозно-философской мысли, идеи мыслителя
претендуют на всеобщий характер, образуя уни-
версальную целостную историософскую модель.
На ее основе автором сделана попытка система-
тизации и обобщения в виде таблицы основных
ценностных альтернатив российской, западной и
восточной цивилизаций и несущих разрушение
противодуховных сил.
Reconstruction of understanding of
Russian idea by an outstanding domestic philosopher
I.A. Ilyin is off ered actual for today, whose sociophilosophical
forecasts have appeared the most true. Generated
in traditions of Russian religious-philosophical
spirit, ideas of the thinker apply for generality, forming
universal complete historiosophical model. On
its basis the author makes attempt of ordering and
generalization in the form of the table of the basic
valuable alternatives of Russian, Western, East civilizations
and bearing destruction antispiritual forces
альная на сегодняшний момент реконструкция
понимания русской идеи выдающимся отечест-
венным философом И.А. Ильиным, чьи социаль-
но-философские прогнозы оказались наиболее
верными. Сформированные в традициях русской
религиозно-философской мысли, идеи мыслителя
претендуют на всеобщий характер, образуя уни-
версальную целостную историософскую модель.
На ее основе автором сделана попытка система-
тизации и обобщения в виде таблицы основных
ценностных альтернатив российской, западной и
восточной цивилизаций и несущих разрушение
противодуховных сил.
Reconstruction of understanding of
Russian idea by an outstanding domestic philosopher
I.A. Ilyin is off ered actual for today, whose sociophilosophical
forecasts have appeared the most true. Generated
in traditions of Russian religious-philosophical
spirit, ideas of the thinker apply for generality, forming
universal complete historiosophical model. On
its basis the author makes attempt of ordering and
generalization in the form of the table of the basic
valuable alternatives of Russian, Western, East civilizations
and bearing destruction antispiritual forces
118-122 65
Аннотация
В настоящей статье рассмат-
ривается состояние и развитие управленческой
культуры офицера как руководителя в системе
управления военными вузами, ее сущность спе-
цифика и структура.
In present article the condition and
development of administrative culture of the offi
cer of the head in a control system of military high
schools its essence specifi city and structure is considered
ривается состояние и развитие управленческой
культуры офицера как руководителя в системе
управления военными вузами, ее сущность спе-
цифика и структура.
In present article the condition and
development of administrative culture of the offi
cer of the head in a control system of military high
schools its essence specifi city and structure is considered
123-126 55
Аннотация
Центральной темой статьи яв-
ляется вопрос перспектив развития теологичес-
кого образования в светских учебных заведениях
России. Автор анализирует основные проблемы
становления государственной системы светского
теологического образования после 80-ти лет ан-
тирелигиозной государственной политики. В ус-
ловиях духовного кризиса российского общества
теологическое образование выступает одним из
средств восстановления нравственных ориенти-
ров народа.
The central topic of the article is the
question of the prospects of the development of the
theological education in the Russian higher educational
system. The author analyses the main problems
of the Russian secular educational system formation
after eighty years of antireligious governmental policy.
In the context of the spiritual crisis of Russian people
theological education is urged to restore moral
principles of the Russian society
ляется вопрос перспектив развития теологичес-
кого образования в светских учебных заведениях
России. Автор анализирует основные проблемы
становления государственной системы светского
теологического образования после 80-ти лет ан-
тирелигиозной государственной политики. В ус-
ловиях духовного кризиса российского общества
теологическое образование выступает одним из
средств восстановления нравственных ориенти-
ров народа.
The central topic of the article is the
question of the prospects of the development of the
theological education in the Russian higher educational
system. The author analyses the main problems
of the Russian secular educational system formation
after eighty years of antireligious governmental policy.
In the context of the spiritual crisis of Russian people
theological education is urged to restore moral
principles of the Russian society
126-130 48
Аннотация
В статье рассматриваются неко-
торые особенности мирового неоклассического
этапа технократизма - в частности прагматичес-
кой праксиологии. Основное внимание уделяется
особенностям российской практике технократиз-
ма перестроечного и постперестроечного перио-
да
The article is devoted to some peculiarities
of neoclassic type of technocratism - particulary
to pragmatic practice. Special attention is paid
to some peculiarities of Russian practice of technocratism
in perestroyka and postperestroyka period
торые особенности мирового неоклассического
этапа технократизма - в частности прагматичес-
кой праксиологии. Основное внимание уделяется
особенностям российской практике технократиз-
ма перестроечного и постперестроечного перио-
да
The article is devoted to some peculiarities
of neoclassic type of technocratism - particulary
to pragmatic practice. Special attention is paid
to some peculiarities of Russian practice of technocratism
in perestroyka and postperestroyka period
131-135 81
Аннотация
В статье с позиций аналитичес-
кого обзора описываются два важнейших катего-
риальных понятия социальной науки: эпистема и
истина. В качестве обоснования специфического
понимания данных понятий в социальной теории
выступают теоретико-методологические стра-
тегии, обоснованные в неклассическом структу-
рализме М. Фуко. Смысловым стержнем работы
выступает идея о том, что эпистема и истина, со-
держательно артикулируя принципы настоящей
открытости, (в противовес концепции закрытос-
ти), задают параметральные установки на исследо-
вание объективированного знания о социальной
действительности, с позиций выработки теорети-
ко-методологических подходов о действиях в са-
мой социальной действительности
The author describes two most important
categorical notions of social science such
as episteme and truth from a position of analytical
review. The theoretical and methodological strategies
explained in non-classical structuralism by M.
Foucault play the role of substantiation specifi c interpretation
of these notions in social theory. A sense
core of the paper is in idea in which episteme and
truth, substantially expressing the principles of true
openness (in contrast to the conception of closeness),
determine the parametric settings of studying
objectifi ed knowledge about social reality from a position
of making the theoretical and methodological
approaches about actions in the social reality itself
кого обзора описываются два важнейших катего-
риальных понятия социальной науки: эпистема и
истина. В качестве обоснования специфического
понимания данных понятий в социальной теории
выступают теоретико-методологические стра-
тегии, обоснованные в неклассическом структу-
рализме М. Фуко. Смысловым стержнем работы
выступает идея о том, что эпистема и истина, со-
держательно артикулируя принципы настоящей
открытости, (в противовес концепции закрытос-
ти), задают параметральные установки на исследо-
вание объективированного знания о социальной
действительности, с позиций выработки теорети-
ко-методологических подходов о действиях в са-
мой социальной действительности
The author describes two most important
categorical notions of social science such
as episteme and truth from a position of analytical
review. The theoretical and methodological strategies
explained in non-classical structuralism by M.
Foucault play the role of substantiation specifi c interpretation
of these notions in social theory. A sense
core of the paper is in idea in which episteme and
truth, substantially expressing the principles of true
openness (in contrast to the conception of closeness),
determine the parametric settings of studying
objectifi ed knowledge about social reality from a position
of making the theoretical and methodological
approaches about actions in the social reality itself
135-141 76
Аннотация
Предложенная читателю ста-
тья посвящена исследованию проблемы единой
науки о человеке. Автор, опираясь на разработан-
ное им учение о мудреце, считает, что исходными
положениями возможной науки могли бы быть
знания о внешних условиях (ритмах Вселенной,
природы, общества) и внутренних факторах (рит-
мах биологических, химических, механических,
физических, социальных), которые, гармонически
взаимодействуя между собой, обусловливают бы-
тие (сущность) человека.
The article off ered to the reader is
devoted to research of the problem of uniform science
about the man. The author, basing on the doctrine
developed by him about wise' man, considers,
that initial rules of possible science could be knowledge
of external conditions (rhythms of the universe,
rhythms of nature, rhythms of a society) and internal
factors (biological, chemical, mechanical, physical, social
rhythms), which, harmonically cooperatin among
themselves, make up the essence of the man
тья посвящена исследованию проблемы единой
науки о человеке. Автор, опираясь на разработан-
ное им учение о мудреце, считает, что исходными
положениями возможной науки могли бы быть
знания о внешних условиях (ритмах Вселенной,
природы, общества) и внутренних факторах (рит-
мах биологических, химических, механических,
физических, социальных), которые, гармонически
взаимодействуя между собой, обусловливают бы-
тие (сущность) человека.
The article off ered to the reader is
devoted to research of the problem of uniform science
about the man. The author, basing on the doctrine
developed by him about wise' man, considers,
that initial rules of possible science could be knowledge
of external conditions (rhythms of the universe,
rhythms of nature, rhythms of a society) and internal
factors (biological, chemical, mechanical, physical, social
rhythms), which, harmonically cooperatin among
themselves, make up the essence of the man
141-147 57
Аннотация
В статье автор исследует ин-
новационную емкость сферы национальной бе-
зопасности российского общества, раскрывает
основные моменты новаторской деятельности
государства, его властных структур по созданию
и совершенствованию системы безопасности сов-
ременной России
The policy (politics) of state regulation as the
innovative factor of national safety is interesting today
in connection with the changes occurring in a
modern Russian society.
новационную емкость сферы национальной бе-
зопасности российского общества, раскрывает
основные моменты новаторской деятельности
государства, его властных структур по созданию
и совершенствованию системы безопасности сов-
ременной России
The policy (politics) of state regulation as the
innovative factor of national safety is interesting today
in connection with the changes occurring in a
modern Russian society.
147-151 46
Аннотация
Автор на конкретном фактичес-
ком материале прослеживает диалектику универ-
сального и уникального в мировом историческом
процессе. Особое внимание обращается на взаи-
модействие общецивилизационных императивов
развития и подробностей почвы
The author on a concrete actual material
traces dialectics universal and unique in world
historical process. The special attention pays on interaction
general civilizational imperatives of development
and soil details.
ком материале прослеживает диалектику универ-
сального и уникального в мировом историческом
процессе. Особое внимание обращается на взаи-
модействие общецивилизационных императивов
развития и подробностей почвы
The author on a concrete actual material
traces dialectics universal and unique in world
historical process. The special attention pays on interaction
general civilizational imperatives of development
and soil details.
151-155 110
Аннотация
В статье рассмотрены харак-
терные черты консервативного мировоззрения,
выделены особенности охранительного консер-
ватизма. Обрисована духовная атмосфера в Рос-
сии 2-й половины XIX века, когда оформлялась
охранительно-консервативная идеология (глубо-
кий кризис всех сторон российского общества,
распространение в среде интеллигенции запад-
ных идей, кризис Русской православной церкви).
Далее исследовано, как в охранительно-консер-
вативном мировоззрении К.П. Победоносцева и
М.Н. Каткова отразились яркие черты, присущие
русскому консерватизму в целом: православная
религиозность, утверждение самодержавной
государственности, стремление к сохранению
общественной иерархии, критика либерализма,
революционного социализма, нигилизма, антиза-
паднический пафос. В заключении подчеркнуты
негативная и позитивная роли консерваторов-ох-
ранителей 2-й половины XIX века
The article deals with some specifi c
problems, concerning certain characteristics of conservative
ideology. It emphasizes particular qualities
of Russian reactionary conservatism. The article allows
us to feel the moral atmosphere of the severe
crisis that aff ected all spheres of the Russian society,
including the Orthodox Church, reviews west-oriented
ideas, widely spread among intelligentsia, and
gives a thorough description of the phase of Russian
history when the ideas of Russian reactionary conservatism
were being formed. To continue, the author
gives us the analysis of some shining features of
Russian reactionary conservatism as they are defi ned
by K.P. Pobedonostsev and M.N. Katkov: orthodox
religiosity, autocratic nationhood consideration, the
criticism of liberalism, revolutionary socialism, nihilism
and revolutionary pathos. To make a conclusion,
the author stresses the negative and positive role of
the mid 19th century reactionary conservatism ideology
adherents.
терные черты консервативного мировоззрения,
выделены особенности охранительного консер-
ватизма. Обрисована духовная атмосфера в Рос-
сии 2-й половины XIX века, когда оформлялась
охранительно-консервативная идеология (глубо-
кий кризис всех сторон российского общества,
распространение в среде интеллигенции запад-
ных идей, кризис Русской православной церкви).
Далее исследовано, как в охранительно-консер-
вативном мировоззрении К.П. Победоносцева и
М.Н. Каткова отразились яркие черты, присущие
русскому консерватизму в целом: православная
религиозность, утверждение самодержавной
государственности, стремление к сохранению
общественной иерархии, критика либерализма,
революционного социализма, нигилизма, антиза-
паднический пафос. В заключении подчеркнуты
негативная и позитивная роли консерваторов-ох-
ранителей 2-й половины XIX века
The article deals with some specifi c
problems, concerning certain characteristics of conservative
ideology. It emphasizes particular qualities
of Russian reactionary conservatism. The article allows
us to feel the moral atmosphere of the severe
crisis that aff ected all spheres of the Russian society,
including the Orthodox Church, reviews west-oriented
ideas, widely spread among intelligentsia, and
gives a thorough description of the phase of Russian
history when the ideas of Russian reactionary conservatism
were being formed. To continue, the author
gives us the analysis of some shining features of
Russian reactionary conservatism as they are defi ned
by K.P. Pobedonostsev and M.N. Katkov: orthodox
religiosity, autocratic nationhood consideration, the
criticism of liberalism, revolutionary socialism, nihilism
and revolutionary pathos. To make a conclusion,
the author stresses the negative and positive role of
the mid 19th century reactionary conservatism ideology
adherents.
156-159 47
Аннотация
В статье анализируются взгля-
ды П.Я. Чаадаева на субъект истории, выясняется,
кого он наделял таким статусом и как характери-
зовал. Затем его взгляды сравниваются с мнения-
ми по этому вопросу некоторых представителей
современной западной философии. Выявляются
черты сходства и различия в этих подходах, наме-
чаются перспективы их синтеза
In this article the views of P. Chaadayev
on the subject of history are analyzed: who is
given this status and how it is characterized. Then his
ideas on this problem are compared with the opinions
of some representatives of modern western philosophy.
Similarities and diff erences in approaches,
prospects of their synthesis are put forward
ды П.Я. Чаадаева на субъект истории, выясняется,
кого он наделял таким статусом и как характери-
зовал. Затем его взгляды сравниваются с мнения-
ми по этому вопросу некоторых представителей
современной западной философии. Выявляются
черты сходства и различия в этих подходах, наме-
чаются перспективы их синтеза
In this article the views of P. Chaadayev
on the subject of history are analyzed: who is
given this status and how it is characterized. Then his
ideas on this problem are compared with the opinions
of some representatives of modern western philosophy.
Similarities and diff erences in approaches,
prospects of their synthesis are put forward
160-164 46
Аннотация
В статье поставлена задача вы-
явить взгляды К.Н. Леонтьева на проблему субъек-
та истории и сопоставить их с современной тен-
денцией к глобализации исторического процесса.
В результате получен вывод о том, что реальными
субъектами истории Леонтьев считал народы,
обладающие самобытной культурой. Сохраняя
духовные основы своей жизни, народы могут про-
тивостоять ложным идеалам обезличивающего их
прогресса. Возможность для позитивного объеди-
нения людей, не приводящего к нивелированию
их индивидуальных характеристик, обеспечива-
ется, согласно взглядам этого мыслителя, христи-
анским характером понимания личности
The aim of this article is to analyze
Leontyev's views on the subject of history and to
compare them with the modern tendency of the
globalizing historical process. The author comes to
the conclusion that according to K. Leontyev the
real subjects of history are the nations pertaining
specifi c culture. Preserving the spiritual foundations
of life they can overcome the deceitful ideals of the
impersonalizing progress. The possibility for the positive
assembling of people without levelling of their
individual characteristics is provided by the Christian
understanding of personality.
явить взгляды К.Н. Леонтьева на проблему субъек-
та истории и сопоставить их с современной тен-
денцией к глобализации исторического процесса.
В результате получен вывод о том, что реальными
субъектами истории Леонтьев считал народы,
обладающие самобытной культурой. Сохраняя
духовные основы своей жизни, народы могут про-
тивостоять ложным идеалам обезличивающего их
прогресса. Возможность для позитивного объеди-
нения людей, не приводящего к нивелированию
их индивидуальных характеристик, обеспечива-
ется, согласно взглядам этого мыслителя, христи-
анским характером понимания личности
The aim of this article is to analyze
Leontyev's views on the subject of history and to
compare them with the modern tendency of the
globalizing historical process. The author comes to
the conclusion that according to K. Leontyev the
real subjects of history are the nations pertaining
specifi c culture. Preserving the spiritual foundations
of life they can overcome the deceitful ideals of the
impersonalizing progress. The possibility for the positive
assembling of people without levelling of their
individual characteristics is provided by the Christian
understanding of personality.
164-169 97
Аннотация
Данная статья посвящена про-
блеме философии имени. В статье отмечается, что
П.А. Флоренский рассматривает имя как целос-
тный организм, вмещающий в себя различные
структурные образования. В статье также показы-
вается, что П.А. Флоренский большое внимание
уделяет магичности слова, которая связана, по его
мнению, с опытом познания мира в Боге. В статье
сделан акцент на том, что П.А. Флоренский в своем
творчестве обозначил общие черты философской
теории имени для ее дальнейшей детальной раз-
работки.
The given article is devoted to the
problem of the philosophy of the name. The article
tells that P.A. Florensky considers name as the whole
organism, accommodating diff erent structural formations.
He pays special attention to the magic of word,
which is connected with the experience of the cognition
of the world throughout God. The present article
puts the accent on the fact, that in his works P.A. Florenskiy
marked general features of the philosophical
theory of the name its further detailed analysis
блеме философии имени. В статье отмечается, что
П.А. Флоренский рассматривает имя как целос-
тный организм, вмещающий в себя различные
структурные образования. В статье также показы-
вается, что П.А. Флоренский большое внимание
уделяет магичности слова, которая связана, по его
мнению, с опытом познания мира в Боге. В статье
сделан акцент на том, что П.А. Флоренский в своем
творчестве обозначил общие черты философской
теории имени для ее дальнейшей детальной раз-
работки.
The given article is devoted to the
problem of the philosophy of the name. The article
tells that P.A. Florensky considers name as the whole
organism, accommodating diff erent structural formations.
He pays special attention to the magic of word,
which is connected with the experience of the cognition
of the world throughout God. The present article
puts the accent on the fact, that in his works P.A. Florenskiy
marked general features of the philosophical
theory of the name its further detailed analysis
170-174 100
Аннотация
В статье рассматриваются ос-
новные европейские и национальные источники
формирования философско-антропологической,
экзистенциальной и философско-религиозной
проблематики через призму двух фундаменталь-
ных категорий в интеллектуальном наследии
крупнейших представителей японской культуры
- главы философской Киотосской школы Нисида
Китаро и классика японской литературы XX века
Кодзиро Сэридзава: экзистенция и человеческое
The matters viewed in the article are
basic European and Japanese foundations of the formation
of philosopho-anthropological, existential
and philosopho-religious problematics through the
prism of two fundamental categories coming from
the intellectual heritage of the grandest representatives
of Japanese culture - Nisida Kitaro, the scholarch
of Kioto School, and a classic of Japanese literature
the 20th century Coziro Serizawa, which are existence
and human nature.
новные европейские и национальные источники
формирования философско-антропологической,
экзистенциальной и философско-религиозной
проблематики через призму двух фундаменталь-
ных категорий в интеллектуальном наследии
крупнейших представителей японской культуры
- главы философской Киотосской школы Нисида
Китаро и классика японской литературы XX века
Кодзиро Сэридзава: экзистенция и человеческое
The matters viewed in the article are
basic European and Japanese foundations of the formation
of philosopho-anthropological, existential
and philosopho-religious problematics through the
prism of two fundamental categories coming from
the intellectual heritage of the grandest representatives
of Japanese culture - Nisida Kitaro, the scholarch
of Kioto School, and a classic of Japanese literature
the 20th century Coziro Serizawa, which are existence
and human nature.
174-178 45
Аннотация
Рассматривается проблема ос-
нования человеческой определенности как глав-
ного условия самоидентификации личности в
контексте проблематики всеобщее - особенное
в трудах Канта и Гегеля с точки зрения их совре-
менной интерпретации в западноевропейской
философии. Анализируются общетеоретические
принципы, определяющие подход к антрополо-
гической проблематике и устанавливаются кате-
гориальные детерминанты, обеспечивающие фи-
лософско-правовую и социально-философскую
основу концепций двух германских мыслителей.
The article considers the matter of
the fundamental of human defi nitude being the
main condition necessary for personal self-defi nition
in terms of the dilemma of "universal - individual"
present in philosophic works by I. Kant and G.V.F. Hegel
through the prism of modern understanding of
the works in West-European philosophy. The theoretical
principles analyzed are the ones that identify the
approach to anthropological problematics. The article
establishes categorical determinants that provide
a philosophical legal and philosophical social basis of
the intentions of the two German philosophers.
нования человеческой определенности как глав-
ного условия самоидентификации личности в
контексте проблематики всеобщее - особенное
в трудах Канта и Гегеля с точки зрения их совре-
менной интерпретации в западноевропейской
философии. Анализируются общетеоретические
принципы, определяющие подход к антрополо-
гической проблематике и устанавливаются кате-
гориальные детерминанты, обеспечивающие фи-
лософско-правовую и социально-философскую
основу концепций двух германских мыслителей.
The article considers the matter of
the fundamental of human defi nitude being the
main condition necessary for personal self-defi nition
in terms of the dilemma of "universal - individual"
present in philosophic works by I. Kant and G.V.F. Hegel
through the prism of modern understanding of
the works in West-European philosophy. The theoretical
principles analyzed are the ones that identify the
approach to anthropological problematics. The article
establishes categorical determinants that provide
a philosophical legal and philosophical social basis of
the intentions of the two German philosophers.
179-182 81
Аннотация
Статья посвящена отношению
социалистов, националистов и либералов к тако-
му общественно-философскому явлению как ниц-
шеанство. Автор приходит к выводу, что методика
выстраивания отношений с идеями Ницше име-
ет общие черты. Каждая идеология создаёт свой
собственный миф о ницшеанстве
The article analyses attitudes of socialists,
nationalists and liberals towards Nietzscheanism
as a socio-philosophic phenomenon. The author
comes to the conclusion that the method of attitude's
assuming with Nietzsche's ideas has common
features. Every ideology creates its own myth about
Nietzscheanism.
социалистов, националистов и либералов к тако-
му общественно-философскому явлению как ниц-
шеанство. Автор приходит к выводу, что методика
выстраивания отношений с идеями Ницше име-
ет общие черты. Каждая идеология создаёт свой
собственный миф о ницшеанстве
The article analyses attitudes of socialists,
nationalists and liberals towards Nietzscheanism
as a socio-philosophic phenomenon. The author
comes to the conclusion that the method of attitude's
assuming with Nietzsche's ideas has common
features. Every ideology creates its own myth about
Nietzscheanism.
182-186 43
Аннотация
На примере военных сословий
разных народов исследуются причины традици-
онной взаимосвязи элиты общества и военной
службы. Изучая корни аристократизма, автор
приходит к выводу, что природой заложены типы
людей с диаметрально противоположным миро-
воззрением.
With specifi c references of military
estates of diff erent nations the article investigates
the origin of traditional interrelation between social
elite and military service. Analyzing the roots of aristocracy,
the author comes to the conclusion that
diff erent types of people have diametrically diff erent
world views
разных народов исследуются причины традици-
онной взаимосвязи элиты общества и военной
службы. Изучая корни аристократизма, автор
приходит к выводу, что природой заложены типы
людей с диаметрально противоположным миро-
воззрением.
With specifi c references of military
estates of diff erent nations the article investigates
the origin of traditional interrelation between social
elite and military service. Analyzing the roots of aristocracy,
the author comes to the conclusion that
diff erent types of people have diametrically diff erent
world views
ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)
ISSN 2949-5148 (Online)