SYMBOL AS A CONCEPTUAL PHENOMENON OF SOCIOCULTURAL PRACTICES
Abstract
is based on the analysis of socio-cultural practices in a
symbolic aspect. The society forms the content of individual
consciousness by means of organizing socio-cultural
practices and the symbols are very important in this process.
Symbol as a conceptual phenomenon is mostly represented
in religious art and ideology. Basing on the works by S.S.
Averintsev, P. Florensky and Y.N. Trubetzkoy the author
reveals the semantic content of the Russian icon-painting and
temple architecture symbols and defi nes the religious symbol.
References
1. Аверинцев С.С. Золото в системе символов ран- невизантийской культуры // Поэтика ранневи- зантийской культуры. СПб.: Азбука-классика, 2004. С. 404-425.
2. Гадамер Х.-Г. Истина и метод: Основы философ- ской герменевтики. М.: Прогресс, 1988. 704 с.
3. Касперавичус М.М. Функции религиозной сим- волики. Л.: Знание, 1990. - 32 с.
4. Лангер С. Философия в новом ключе. М.: Респу- блика, 2000. 287 с.
5. Лотман Ю.М. Символ в системе культуры // Учён. зап. Тартуского гос. ун-та. Вып. 754. Тарту, 1987. 150 с.
6. Трубецкой Е.Н. Умозрение в красках // Тарасов Б.Н. Человек и история в русской религиозной философии и классической литературе. М., 2008. С. 452-481.
7. Флоренский П. Иконостас // Философия русско- го религиозного искусства XVI-XX вв. М.: Про- гресс, 1993. С. 265-280.
8. Шпенглер О. Закат Европы. Новосибирск: ВО Наука, 1993. 592 с.