Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE TRANSFORMATION OF THE CONTENT OF RESEARCH AND EDUCATIONAL SCHOOLS IN CHANGING SCIENTIFIC PARADIGMS

Abstract

The article analyzes the transformation processes
taking place in the activities of scientifi c and educational
schools in a transitional period for scientifi c paradigms. The
author substantiates that it is subject-logical, social, and personal
psychological components of research and educational
activity that are transformed in this period. The article also
argues that the transformation of research and educational
schools during the paradigm shift can be stimulated by such
external factors as ideological pressure, direct government
interference in scientifi c work, etc. The article concludes that
the future development of research and educational schools
following the change of paradigms can be different: they may
either cease to exist or fi nd themselves in a new paradigm, or
continue to maintain the idea of the old paradigm.

About the Author

Татьяна Павельева
Московский государственный технологический университет «СТАНКИН»
Russian Federation


References

1. Алексеев П.В. Революция и научная интеллиген- ция. М.: Наука, 1987. 132 с.

2. Капица П.Л. Письма о науке. М.: Московский ра- бочий, 1989. 400 с.

3. Кун Т. Структура научных революций. М.: Про- гресс, 1975. 288 с.

4. Поппер К. Нормальная наука и опасности, связанные с ней //Философия науки. Вып.3. Проблемы анализа знания. М.: ИФ РАН, 1997. С.49-57.

5. Садовничий В.А. Научные школы Московского университета //Сб. О научных исследованиях и научных школах. Евразийское пространство. М.: Издательство Московского университета, 2010. 256 с.

6. Филатов В.П. Наука и научное сообщество в период культурной революции // Научный про- гресс: когнитивные и социокультурные аспекты. М.: ИФ РАН, 1993. С.141-159.

7. Ярошевский М.Г. Логика развития науки и науч- ная школа //Школы в науке: Сборник /Под ред.С.Р. Микулинского, М.Г. Ярошевского, Г. Креба,Г. Штайнера. М.: Наука, 1977. 523 с.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)