Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

MORAL AND POLITICAL FOUNDATIONS OF THE IMPERIAL TRADITIONS OF THE BALKAN PENINSULA AND RUSSIA

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2022-1-6-15

Abstract

Aim. To conduct a comprehensive analysis of the prospects for the formation of the imperial tradition of Russians as a system of political morality of a multi-ethnic society. Byzantium and the Balkan countries turned out to be the predecessors in this experience of tradition formation. In the Russian specifics, it manifested itself on the basis of its practical implementation in the tolerant attitude of a person to other people. Methodology. The article discusses the ideas of the relationship between the Russian imperial tradition and the spiritual heritage of the Balkans. Having established itself with the adoption of Christianity, the imperial tradition manifested itself in the moral teachings of thinkers of the Medieval Russia, in the secular directions of social thought of the XVIII - first half of the XIX centuries, in Christian, metaphysical and idealistic teachings on morality of the second half of the XIX - early XX centuries, in the unorthodox Soviet ethical thought, in the ethics of the Russian diaspora and in the modern secular context of social existence. In Russian ethical thought, traditionally, primary attention has been paid to the practical aspect of the idea of humanism, ways of implementing it. The study used civilizational and formational approaches, system-structural, comparative-historical, dialectical and comparative methods. Results. The key components of the socio-political concept of the domestic origins of the imperial tradition are identified. In this plan, it is noted that the works of thinkers of the Medieval Russia expressed a call for active concern for the welfare of another person, active philanthropy, which was considered as the basis of piety. The questions of the essence of human value, the greatness of the mind, the perfection of the spirit are highlighted. It is concluded that the Balkan-Byzantine tradition for Russians turned out to be the source in the formation of theoretical and practical concepts of religious identity and the moral basis of the existence of cultures. Research implications. The conducted research allows us to get an idea of the moral and political foundations of the imperial traditions of the Balkan Peninsula and Russia. A deep analysis of the ways of practical implementation of the idea of man as the highest value in relation to other people has become a significant contribution of Russian ethical thought to the theoretical development of the problem of the spiritual unity of the Russian society.

About the Authors

Mikhail А. Eldin
National Research Ogarev Mordovia State University
Russian Federation


Sergey I. Malozemov
National Research Ogarev Mordovia State University
Russian Federation


References

1. Беляев Д. А., Скрипкин И. Н. Византизм К. Н. Леонтьева как концепция русской культурно-цивилизационной идентичности // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (77). Ч. 1. С. 28-31.

2. Буровский А. М. Крах империи: Курс неизвестной истории. М.: АСТ, 2004. 462 с.

3. Варфоломей. Приобщение к Таинству: православие в современном мире / пер. Н. Л. Холмогоровой. М.: Эксмо, 2008. 366 с.

4. Волокитина Т. В. «Московский Ватикан»: замысел создания и попытки его реализации. 1943-1948 гг. // Славяне и Россия: славяне в Москве: к 870-летию со дня основания г. Москвы / отв. ред. С. И. Данченко. М.: Институт славяноведения РАН, 2018. С. 339-360.

5. Гиббон Э. История упадка и разрушения Римской империи: в 7 т. Т. 1 / пер. В. С. Неведомского. СПб.: Наука, 1997. 427 с.

6. Гонсалес Х. Л. История христианства: в 2 т. Т. 2: От эпохи Реформации до нашего времени / пер. Б. А. Скороходова. СПб.: Библия для всех, 2002. 377 с.

7. Городецкая Н. Б. «Сербы» или «югославы»: к вопросу о национальном самоопределении в социалистической Югославии // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2017. № 2 (22). С. 63-76.

8. Елдин М. А., Малоземов С. И. Аграрная политика Никейской империи и духовно-нравственный фактор в истории восстановления византийской державы // Локус: люди, общество, культуры, смыслы. 2021. Т. 12. № 1. С. 119-132.

9. Жаворонков П. И. Положение и роль этнических групп в социально-политической структуре Никейской империи // Византийский временник. 1996. Т. 56 (81). С. 134-143.

10. Ильин В. В. Россия в сообществе мировых цивилизации. М.: КДУ, 2009. 198 с.

11. Пономарева Е. Г. Новые государства на Балканах. М.: МГИМО-Университет, 2010. 252 с.

12. Хохлов В. А. Византийская культура и философско-теологическая мысль России XIX в. // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2020. Т. 21. Вып. 2. С. 229-233.

13. Шувалов В. И. Э. Гиббон и проблема христианства как социально-психологического феномена // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2019. № 1 (49). С. 79-89.

14. Эйзенштадт Ш. Н. Революция и преобразование обществ. Сравнительное изучение цивилизаций. М.: Аспект Пресс, 1999. 416 с.

15. Ahrweiler H. L’expérience nicеenne: L’an prochain а Constantinople // Dumbarton Oaks Papers. 1975. Vol. 29. - P. 21-40.

16. Angold M. A Byzantine Government in Exile: Government and Society under the Laskarids of Nicaea (1204-1261). Oxford: University Press, 1975. 332 p.

17. Dragović-Soso J. Spasioci nacije: intelectualna opozicija Srbije i oživljavanje nacionalizma. Beograd: Fabrika knjiga, 2004. 411 s.

18. Lecky W. E. H. A History of European Morals from Augustus to Charlemagne. Vol. 2. New York, Appleton and Company, 1869. 423 р.

19. Pappadopoulos J. B. Theodore II Lascaris, Empereur de Nicee. Paris: Librairie Alphonse Picard et fils, 1908. 214 р.

20. The Oxford Handbook of Byzantine studies / ed. by E. Jeffreys, J. Haldon, R. Cormack. New York: Oxford University Press, 2008. 1021 р.


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)