Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

«RUBINSTEIN’S PARADIGM» AND «KNOWLEDGE SOCIETY» - THE PRINCIPLE OF PERSONALITY (LITCHNOST’) IN THE PHILOSOPHY OF PEDAGOGY AND UPBRINGING. PART II

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2020-3-16-22

Abstract

Aim. The aim of the article is to compare the paradigmatic essence of the works of S. Rubinstein and his followers with the modern concept of "knowledge society". Methodology. The research aims at examining the development of S. Rubinstein’s pedagogical ideas in contemporary Russian philosophical psychology, in the theory of "life strategy" by K. A. Abulkhanova; updating the philosophical issues of the formation of a individual life strategy. In the research, the following methods are used: historical, comparative sociological, ideographic, nomothetic analysis; hermeneutical interpretation procedure. Results. The analysis shows that "Rubinstein’s paradigm" is a humanistic paradigm of "moral society" which should replace the paradigm of "knowledge society". Research implications. The theoretical value of the study is in rethinking "Rubinstein's paradigm" at a new stage of the development of Russian humanistic science.

About the Author

Y. V. Kolesnichenko
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абульханова К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991. 299 с.

2. Асмолов А. Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров. М., Воронеж, 1996. 767 с.

3. Абульханова К. А., Славская А. Н. Сознание личности как проблема. Часть I // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2019. № 4. С. 8-23.

4. Бондарева Я. В. В ожидании неоклассики // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2020. № 2. С. 6-7.

5. Гуманитарные проблемы современности: человек и общество / С. В. Голикова, О. М. Горева,

6. И. В. Гурьянова, К. Л. Кабахидзе, Н. С. Козлова и др. Новосибирск, 2014. 248 с.

7. Зинченко В. П. Слово о Сергее Леонидовиче Рубинштейне // Стиль мышления: проблема исторического единства научного знания. К 80-летию Владимира Петровича Зинченко / под. ред. Т. Г. Щедриной. М.: РОССПЭН, 2011. С. 285-293.

8. Колесниченко Ю. В. Личность в русской философии 1920-1930-х годов: биография идеи. М.: Энциклопедист-Максимум, 2018. 416 с.

9. Колесниченко Ю. В. Личность как самодеятельное бытие - особое неокантианство C. Л. Рубинштейна. Часть I // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2019. № 4. С. 24-41.

10. Коржова Е. Ю. Педагогическая деятельность С. Л. Рубинштейна в Ленинградском государственном педагогическом институте имени А. И. Герцена // Философско-психологическое наследие С. Л. Рубинштейна / под ред. К. А. Абульхановой. М.: Институт психологии РАН, 2011. С. 159-164.

11. Маринов М. Б. Трансформация стратегии жизни личности в индивидуализирующем обществе. М.: Социально-гуманитарные знания, 2008. 304 с.

12. Осипова Л. Б., Энвери Л. А. Жизненные стратегии молодежи: опыт социологического исследования // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2016. № 4 (46). С. 108-129.

13. Славская А. Н. Основы психологии С. Л. Рубинштейна: Философское обоснование развития. М., 2015. 344 с.


Review

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)