Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL BASES OF ANTHROPOLOGICAL AND PEDAGOGICAL VALUE OF RUSSIAN FOLK TALES IN THE PROCESS OF DISABLED SCHOOLCHILDREN’S SOCIALIZATION

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2015-4-135-142

Abstract

The article is devoted to the problem of philosophical and anthropological analysis of the use of pedagogical potential of Russian folk tales in the process of education and training of pupils with disabilities as a methodical reception of their socialization. Traditional methodology of pedagogical process is characterized by high degree specialization in subjects that frequently alienates pupils with disabilities from educational process. The methodology of the philosophical-anthropological approach allows the necessary transition to innovative teaching methods based on promoting the emotional and sensory needs of pupils with disabilities in their motivation to learn and socialize.

About the Author

S. . Kovalenko
Moscow State Regional Universit
Russian Federation


References

1. Белик А.А. Измененные состояния сознания как междисциплинарная область исследования // Белик А. А. Личность, культура, этнос: современная психология. М.: Смысл, 2001. С. 526-537.

2. Бердяев Н.А. Философия свободы: Смысл творчества. М.: Мысль, 1989. С. 298.

3. Боринская С.А., Хуснутдинова Э.К. Этногеномика: история с географией // Человек. 2001. № 1. С. 19-30.

4. Вернадский В.И. Размышления натуралиста // Научная мысль как планетное явление. Кн. 2. М.: Наука, 1977. 191 с.

5. Иванова Н.Н. Особенности приобщения к православной культуре детей с ограниченными возможностями здоровья // Молодой учёный. 2014. № 19. С. 547-549.

6. Кант И. О педагогике // Трактаты и письма. М.: Наука, 1980. 712 с.

7. Кершенштейнер Г. Школа будущего -школа работы. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/galag/27.php_ (дата обращения: 23.10.2015).

8. Коваленко С.В. Антропологические основы ноосферогенеза. М.: Флинта, Наука, 2005. 288 с.

9. Левин К. Разрешение социальных конфликтов / Пер. с англ. СПб.: Речь, 2000. 408 с.

10. Лоренц К. Человек находит друга. М.: Москва, 1992. 63 с.

11. Митрополит Минский и Слуцкий Филарет. Вступительное слово // Православное учение о человеке: избранные статьи. Клин: Христианская жизнь, 2004. С. 5-17.

12. Поппер К. Логика и рост научного знания. Избранные работы / Пер. с англ. М.: Прогресс, 1983. 605 с.

13. Слепович Е.С., Поляков А.М. Работа с детьми с интеллектуальной недостаточностью. Практика специальной психологии. СПб.: Речь, 2008. 247 с.

14. Толстой Л.Н. Крейцерова соната. [Электронный ресурс]. URL: http://az.lib.ru/t/tolstoj_lew_nikolaewich/text_0240.shtml_ (дата обращения: 23.10.2015).

15. Уайт Л. Исторические корни нашего экологического кризиса // Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности. М.: Прогресс, 1990. С. 199.

16. Clynes M. Music beyond the score. Communication and Cognition. 1986. № 19. P. 169-194.

17. Kottak С. Р. Anthropology: The Exploration оf Ниmап Diversiti. М.У: McCraw-Нііі, 1994. 514 p.

18. Maslow A. Motivation and Rersonality. N.Y., 1997. 336 p.

19. Schwartz Anthropology and Psychology // New direction in Psychological Anthropology / Ed by Theodor Schwartz, Geoffry M. White, Katheine A. Lutz. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 329 p.


Review

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)