Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE TRUTH OF SENSORY AND EMPIRICAL SCIENTIFIC KNOWLEDGE

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2020-2-117-126

Abstract

Purpose. The aim of the article is to analyze the problem of truth of two qualitatively different levels of scientific knowledge: sensory (data of observation and experiment) and empirical (protocol proposals, facts, empirical laws, phenomenological theories). Methodology and Approach. A comparison of subjects of these levels and methods of obtaining different units of knowledge at each of these levels is made. In understanding their truth, the author proceeds from the classical, Aristotelian concept of truth as the correspondence of the content of the judgment to the subject of the judgment. Results. The results of the study: substantiation of the need to fix and distinguish in the structure of scientific knowledge of any discipline its two basic, but qualitatively different levels: sensory and empirical, differences in subjects, methods and criteria for the truth of these levels of knowledge. The multicomponent structure of the criterion of truth of each unit of scientific knowledge is shown. The qualitative difference in their content causes a difference in the criteria of their truth. Theoretical and / or Practical Implications. The practical significance of the study is as follows: a new, more specific scale for assessing the truth of various elements of sensory and empirical knowledge in science is proposed, the most important common element of which is the expert opinion of the scientific community (scientific consensus).

About the Author

S. A. Lebedev
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Карнап Р. Философские основания физики. Введение в философию науки. М.: Прогресс, 1971. 392 с.

2. Лебедев С. А. Уровневая концепция истинности научного знания // Известия Российской академии образования. 2018. №4 (48). С. 5-19.

3. Лебедев С. А. Научная истина: консенсуально-экспертный характер // Гуманитарный вестник. 2019. №3 (77). С. 3.

4. Лебедев С. А. Методология науки: проблема индукции: монография. М.: Альфа-М, 2013. 192 с.

5. Лебедев С. А. Роль индукции в процессе функционирования современного научного знания // Вопросы философии. 1980. №6. С. 11-34.

6. Лебедев С. А. Индуктивный метод и его роль в научном познании // Журнал философских исследований. 2018. Т. 4. №2. С. 12-30.

7. Лебедев С. А. Проблема научного метода в античной философии // Журнал философских исследований. 2019. Т. 5. №2. С. 10-20.

8. Лебедев С. А. Проблема научного метода в первом позитивизме // Вопросы философии и психологии. 2018. №5 (1). С. 24-36.

9. Лебедев С. А. Научный метод: история и теория: монография. М.: Проспект, 2018. 448 с.

10. Лебедев С. А. Эмпирическое познание в науке и его методы // Журнал естественнонаучных исследований. 2019. Т. 4. №1. С. 25-33.

11. Лебедев С. А. Чувственное и эмпирическое знание в науке: сходство и различие // Известия Российской академии образования. 2019. №1 (49). С. 5-13.

12. Лебедев С. А. Проблема Юма // Журнал философских исследований. 2015. Т. 1. №4. С. 2.

13. Мах Э. Познание и заблуждение. Очерки по психологии исследования. М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2003. 456 с.

14. Сторожук А. Ю. Философия научного эксперимента: реакция на кризис рационализма // Философские науки. 2004. №3 (22). С. 87-120.

15. Степин В. С. Теоретическое знание: Структура, историческая эволюция. М.: Прогресс-Традиция, 2003. 744 с.

16. Чудинов Э. М. Природа научной истины: монография. Изд. 2-е. М.: Либроком, 2010. 312 с.

17. Швырев В. С. Теоретическое и эмпирическое в научном познании. М.: Наука, 1978. 383 с.

18. Lebedev S. A.The problem of scientific method in the logical positivism // Вопросы философии и психологии. 2017. №4 (1). С. 11-34.


Review

Views: 117


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)