Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

EDUCATIONAL PARADIGM OF POSTINDUSTRIAL SOCIETY

Abstract

The article touches upon the problem of the
formation of the new educational paradigms in the post-industrial
society in its correlation with such philosophical categories
as the theory of scientific knowledge, the ontology,
the methodology, the pedagogy, the anthropology. The author
reveals some aspects of the comprehension of life as well
as the ways and the levels of reflection and human exploration
of reality. The universal educational paradigm expressing
the general principle of movement as the form of existence
of matter which is realized as a process of changing discrete
and continual development of certain objects and phenomena
is shown.

About the Author

Валентина Майкова
Московский государственный индустриальный университет (Сергиево-Посадский филиал)
Russian Federation


References

1. Амонашвили Ш.А. Основания педагогики со- трудничества // Новое педагогическое мышле- ние. М.: Педагогика, 1989. С. 145-176.

2. Вайнцвайг П. Десять заповедей творческой лич- ности. М.: Прогресс, 1990. 192 с.

3. Громыко Ю.В. Проектирование и программи- рование развития образования. М.: Московская академия развития образования, 1996. 545 с.

4. Кон И.С. Жизненный путь как предмет междис- циплинарного исследования // Человек в систе- ме наук. М.: Наука, 1989. С. 471-483.

5. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М.: Наука, 1984. 456 с.

6. Субетто А.И. Онтология и феноменология педа- гогического мастерства. Книга первая. Тольятти: Фонд Образование для развития, 1999. 208 с.

7. Субетто А.И. Приоритеты и философия целе- полагания фундаментальной науки в XХI веке. Трансформация парадигмы университетского образования. [Электронный ресурс}. URL: http:// www.trinitas.ru/ rus/doc /avtr /00/0008-00.htm (дата обращения: 27.05.2011).

8. Урманцев Ю.А. О формах постижения бытия // Вопросы философии. 1993. № 4. С. 89-105


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)