EXEGESIS IN THE CONTEXT OF MEDIEVAL PHILOSOPHY: AUGUSTINE
Abstract
of exegetic practice in understanding doctrinal texts which
Aurelia Augustine turned into an original form of persons life
comprehension. Later the aspiration to interpreting the word
becomes the fundamental guideline in medieval cogitative
culture. The interpretation of Revelation leads Augustine to
understanding the properties of human mind and spirit. According
to the philosopher, it is through them that cognitive
activity is realized.
References
1. Аверинцев С.С. Поэтика ранневизантийской литературы. СПб.: Азбука-классика, 2004. 480 с.
2. Августин Аврелий. Исповедь; Блез Паскаль. Письма к провинциалу. Симферополь: Реноме, 1998. 416 с.
3. Августин Блаженный. О граде Божием. Мн.: Харвест; М.: АСТ, 2000. 1296 с.
4. Ауэрбах Э. Мимесис. Изображение действитель- ности в западноевропейской литературе / Пер. с нем. A.B. Михайлова, Ю.И. Архипова. М.; СПб.: Университетская книга, 2000. 511 с.
5. Блаженный Августин. Творения. Т. 1. Об истин- ной религии. СПб.: Алетейя; Киев: УЦИММ- Пресс, 1998. С. 394-468.
6. Блаженный Августин. О Книге Бытия // Творе- ния. Т. 2. Теологические трактаты. СПб.: Але- тейя; Киев: УЦИММ-Пресс, 1998. С. 316-673.
7. Иоанн Златоуст. Против аномеев. Полное со- брание творений Св. Иоанна Златоуста, Архие- пископа Константинопольского в 12 т. Том 1, кн. 2. СПб.: Санкт-Петербургская Духовная Акаде- мия, 1898. С. 493-615.
8. Cadiou R. La jeunesse dOrigen. Histoire de IEcole dAlexandrie au debut du III-eme siecle. Paris: Gabriel Beauchesme et ses fi ls, editeurs, 1935. 424 p.
9. Danielou J. From Shadows to Reality. Studies in the Biblical Typology of the Fathers / Transl. by W. Hibberd. London: Burns & Oates, 1960. 296 p.