Historical retrospective of the liberal upbringing and education ideas of Russian philosophers
Abstract
of liberal upbringing and education. The development
of liberal upbringing and education ideas is presented
historically. Herein the author describes the essential qualities
of liberal upbringing ideas within the framework of the philosophy
of education. The connection between philosophy and
pedagogy is reviewed on the basis of historical retrospective
of the liberal upbringing and education ideas. Russian philosophers
views of the proclaimed subject have been studied.
The work also raises the issues of the origin of liberal
upbringing and education.
About the Author
Леонид ЗавинRussian Federation
References
1. Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл твор- чества. М.: Изд-во Г.А. Лемана и С.И. Сахарова, 1916. 358 с.
2. Вентцель К.Н. Цепи невидимого рабства // Сво- бода и культура / Под ред. С.Л. Франка. № 6. 1906. C. 423-432.
3. Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в при- кладную философию. М., 1923. 448 с.
4. Заварзина Л.Э. Отражение идей И. Канта в пе- дагогической концепции П.Ф. Каптерева // Вес- тник ВГУ. Серия Гуманитарные науки. № 2. В., 2004. C. 211-228.
5. Кант И. О педагогике. Трактаты и письма. М., 1980. C. 445-504.
6. Плеханов Е.А. Теория свободного воспитания в оценке С.И. Гессена. Современные проблемы психолого-педагогических наук. Сб. научных трудов. Вып. 15. Саранск, 2000. C. 101-104. 7. С оловьев В.С. Чтение о богочеловечестве // Со- чинение в 2-х тт. М.: Мысль, 1989. C. 635-762.