Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

CHRISTIAN SENSE OF LIFE AS PHILOSOPHICAL BASIS FOR SOLVING ETHICAL PROBLEMS OF MODERN BIOMEDICAL TECHNOLOGIES

Abstract

The development of biomedical technologies
and negative consequences of this development set tasks of
preserving life and dignity of a person that are solved from the
angle of law, morality, religious anthropology and philosophical
methodology connected with the problem of correspondence
between science, philosophy and religion. The question
of possibility of modern medical science to manipulate life and
death of man with the help of such technologies as artificial
impregnation, gene engineering, abortion, reanimation, death
lethal injection, transplantation inevitably contradicts moral
values and is still a disputable question. The article using the
works of Russian religious philosophers of the first half of
the 20th century substantiates the significance of Orthodox
anthropology as a methodological and ideological base for
the development of modern biomedical technologies and the
application of their achievements in reaching the goals of reinforcing
the nation s human resources.

About the Authors

Ирина Силуянова
Российский государственный медицинский университет
Russian Federation


Евгения Алёхина
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Бердяев Н.А. Опыт философского оправдания христианства // Несмелов В.И. Наука о человеке. - Казань, 1994. - С. 5-42.

2. Бердяев Н.А. Эрос и личность. - М., 1989. - 260 с.

3. Булгаков С.Н. О святых мощах (По поводу их поругания) // Булгаков С.Н. Труды по социоло- гии и теологии: в 2-х т. Т.2. - М., 1997.- 826

4. Булгаков С.Н. О чудесах евангельских. - М., 1994. - 252 с.

5. Булгаков С.Н. Природа в философии Вл. Соло- вьёва // Вл. Соловьёв: pro et contra. - СПб., 2002. - 1072 с.

6. Булгаков С.Н. Размышления о войне // БулгаковС.Н. Труды по социологии и теологии: в 2-х т. Т.2. - М., 1997. - 826 с.

7. Булгаков С.Н. Свет невечерний: Созерцания и умозрения. - М., 2001. - 672 с.

8. Вестник Жизнь. - М., 1994. - 150 с.

9. Дюркгейм Э. Самоубийство. - М., 1994. - 460 с.

10. Калиновский П. Переход. Последняя болезнь, смерть и после. - Екатеринбург, 1994. - 340 с.

11. Карсавин Л.П. О личности. Религиозно-фило- софские сочинения. - М., 1992. - Т.1. - 350 с.

12. Кураев А. Традиция, догмат, обряд: апологети- ческие очерки. - М., 1995. - 180 с.

13. Лосский В.Н. Догматическое богословие. - М., 1991. - 320 с.

14. Лосский В.Н. Очерки мистического богословия восточной церкви. - М., 1991. - 288 с.

15. Малявин В.В. В поисках традиции. Восток-За-пад. - М., 1988.- 325 с.

16. Митрополит Антоний Сурожский // Человек. - 1995. - №5. - 150 с.

17. Несмелов В.И. Наука о человеке. - Казань, 1994. - 540 с.

18. О вере и нравственности по учению Православ- ной Церкви. - М., 1991.- 270 с.

19. Основы социальной концепции Русской Право- славной Церкви. - Информационный бюллетень ОВЦС Московского Патриархата, 2000. - №8. - 80 с.

20. Православие и проблемы биоэтики. - Выпуск 1 (1998-1999). - М., 2001.- 150 с.

21. Соловьёв В. Смысл любви // Соч. Т.2. - М., 1988. - 822 с.

22. Харакас С. Православие и биоэтика // Человек. - 1994. - №2. - 150 с.

23. Я бы Моцартом родился // Человек. - 1995, №1.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)