Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE “ZERO”, OR “EMPTY” TIME: THE PROBLEM OF DEPERSONALISATION IN THE SPACE OF MASS MEDIA

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2017-1-121-132

Abstract

The article focuses on the issue of the connection of the first recognition time with existential-anthropological terms of the first acts of man’s awareness of his subjectivity. The feature of “zero” (“empty”) time is set through two properties associated with depersonalization. The first one is a property of time as a hypothetical absolute beginning to ensure the integrity of the world. The second property is of “purification” from “frozen”, stereotypical knowledge. The concept of “zero” (“empty”) time contributes to the mainstreaming issues of genuine, full knowledge of reality. What is meant is the knowledge free from stereotypes, subjective preferences, and false obviousness of the visible data and experience which may be limited. The contribution of this article is in correlative analysis of the concepts of “zero” or “empty” space-time in the philosophy of Plato, postmodernism in the visual arts of the avant-garde and in the mass media theory. The main method of research is an interdisciplinary analysis. The results of this study can be applied in practical optimization of the means of resistance to the illusory sense of reality produced by the media.

About the Author

Laris Mureyko
Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University
Russian Federation


References

1. Барт Р. Нулевая степень письма / Семиотика. М.: Радуга, 1983. С. 306-349.

2. Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе // Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975. С. 234-407.

3. Борхес Х.Л. История вечности // Борхес Х.Л. От некто к никто М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2000. С. 61-89.

4. Борхес X.Л. От некто к никто. М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2000. 344 с.

5. Грякалов А.А. Письмо и событие. СПб.: Наука, 2004. 488 с.

6. Дебор Г. Общество спектакля. М.: Логос, 2000. 184 с.

7. Делез Ж. Кино: Кино 1. Образ-движения; Кино 2. Образ-время / пер. с фр. Б. Скуратова. М.: Ad Marginem, 2004. 624 с.

8. Делез Ж. Логика смысла. М.: Академия, 1995. 340 с.

9. Деррида Ж. Хора // Деррида Ж. Эссе об имени. М., СПб., 1998. С. 135-185.

10. Егоров А.Г. Логико-философский анализ бинера «тождество - различие» // Казанская наука. 2011. № 6. С. 7-12.

11. Костюкович Е. Умберто Эко. Имя розы // Современная художественная литература за рубежом. 1982. № 5. С. 40-47.

12. Лакан Ж. Семинары. Книга 5. Образования бессознательного. 1957-1958. М.: Гнозис: Логос, 2002. 608 с.

13. Липовецки Ж. Эра пустоты: Эссе о современном индивидуализме. СПб.: Владимир Даль, 2001. 331 с.

14. Мамардашвили М. Лекции о Прусте. М.: Ad Marginem, 1995. 548 с.

15. Маркес Г. Сто лет одиночества. М.: ЭКСМО-Пресс, 2001. 448 с.

16. Мурейко Л.В. О природе массового сознания в контексте исследований «искусственного интеллекта» // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2009. № 110. С. 90-100.

17. Мурейко Л.В. Массовое сознание: о специфике субъекта mass-media // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2009. № 111. С. 83-93.

18. Платон Собр. соч.: в 4 т. Т. 2. М.: Мысль, 1993. 528 с.

19. Платон Собр. соч.: в 4 т. Т. 3. М: Мысль, 1994. 654 с.

20. Пустой знак // Новейший философский словарь. 3-е изд. Минск.: Книжный дом, 2003. C. 810.

21. Пую Ю.В. Скрытый смысл рекламы // Идеи и идеалы. 2016. № 1 (27). Т. 2. С. 47-53.

22. Романенко И.Б. Гуманизация образования и проблема дефицита молодежных ценностей // Вестник Оренбургского государственного университета: электронный научный журнал. 2013. № 4. URL: [адрес не найден].

23. Топоров В.Н. Пространство и текст // Текст: семантика и структура. М., 1983. С. 227-284.

24. Успенский Б.А. История и семиотика (Восприятие времени как семиотическая проблема) // Избранные труды: в 3 т. Т. 1. М., 1996. С. 9-70.

25. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб., 2004. 544 с.

26. Эриксен Т.Х. Тирания момента: Время в эпоху информации / пер. с норв. М.: Весь мир, 2003. 207 с.

27. Augé М. Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. London, New York: Verso, 1995. 132 р.

28. Thompson J.B. Media a modernita. Praga: Karolinum, 2004. 219 p.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)