Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

IDEOLOGICAL PRINCIPLES OF INTELLECTUALIZATION OF EDUCATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2017-4-44-51

Abstract

The article considers the process of humanization of modern education initiated by the demand for intellect in the 21st century; various concepts of intellect in the history of philosophical thought as well as the emergence and development of the modern concept of intellect are analyzed; the relevance and the current request for intellect in the sphere of education are indicated. The paper emphasizes the imperative of the intellectualization of education aimed at the formation of intellectual culture of a person in the process of conscious and reflexive learning. The author comes to the conclusion that the demand for intelligence is currently associated with the global scientific and technological changes and informatization of the society. Intelligence is promoted as the semantic center of civilizational progress and it fulfills the evolutionary function of future management.

About the Author

Olga V. Volodina
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Аристотель. Сочинения: в 4 т. Т. 1. М.: Мысль, 1975. 550 с.

2. Бруно Дон. Диалоги. М.: Госполитиздат, 1949. 552 с.

3. Гегель Г.В.Ф. Фенономенология духа. СПб.: Наука, 1992. 444 с.

4. Гоббс Т. Избранные произведения: в 2 т. Т. 2. М.: Мысль, 1965. 748 с.

5. Гольбах П. Избранные произведения: в 2 т. Т. 1. М.: Соцэкгиз, 1963. 715 с.

6. Декарт Р. Избранные произведения. M.: Мысль, 1950. 712 с.

7. Егорова Г.И. Интеллектуализация профессиональной подготовки специалиста технического вуза: автореф. дис. … док. пед. наук. СПб., 2005. 50 с.

8. Егорова Г.И. Технология развития интеллектуальной культуры будущего специалиста. Тюмень: ТюмГНГУ, 2010. 170 с.

9. Кант И. Сочинения: в 6 т. Т. 3. М.: Мысль, 1964. 799 с.

10. Колесникова И.А. Непрерывное образование как феномен XXI века: новые ракурсы исследования // Непрерывное образование: XXI век: электронный журнал. 2013. №1. URL: http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=1941 (дата обращения: 25.11.2017).

11. Кузанский Н. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М: Мысль, 1979. 488 с.

12. Ладенко И.С. Интеллект и логика. Красноярск: Издательство Красноярского университета. 1985. 144 с.

13. Ладенко И.С. Развитие интеллектуальных инноваций в современном обществе. Комплексная программа исследований. Новосибирск: Наука, 1990. 61 с.

14. Платон. Диалоги. М.: Мысль, 1986. 608 с.

15. Субетто А.И. Доктрина духовно-нравственной системы ноосферного человека и образования. СПб.; Кострома: КГУ им. Н.А. Некрасова, 2008. 100 с.

16. Субетто А.И. Интеллектуализация образования как проблема XXI века [Электронный ресурс] // Академия тринитаризма: [сайт]. URL: http://www.trinitas.ru/rus/doc/0012/001a/00120061.htm (дата обращения: 15.05.2017).

17. Субетто А.И. Мыслители человечества об уме, интеллекте и творчестве [Электронный ресурс] // Академия тринитаризма: [сайт]. http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001d/00162362.htm (дата обращения: 15.05.2017).

18. Субетто А.И. Ноосферный прорыв России в будущее в XXI веке: монография / под науч. ред. В.Г. Егоркина. СПб.: Астерион, 2010. 544 с.

19. Циолковский К.Э. Монизм Вселенной // Грёзы о земле и небе. Научно-фантастические произведения. Тула: Приокское книжное издательство, 1986. С. 276-279.

20. Юм Д. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Мысль, 1965. 847 с.


Review

Views: 259


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)