Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

HOLISM IN THE PHILOSOPHY OF Slavophiles

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2018-3-118-128

Abstract

The article considers the views of the Russian philosophers Slavophiles. The author introduced the notion of ontological holism as designation of their worldview. The article emphasizes that the strong feeling of the world’s unity became an internal starting point for spiritual quest of Slavophiles, and the searching for an alternative European worldview became an external starting point for them. Suchworldview was embodied, in their opinion, most fully in the Russian consciousness. This consciousness brought to life the Russian culture which is the embodiment of integrity. The article substantiates Slavophiles’ rejecting the so called “autonomous mind” in the West European sense. Using historical, analytical, dialectical and systemic methods of inquiry the author comes to the conclusion that holistic thinking is the cornerstone not only of the Slavophiles’ worldview, but also of the paradigm that determined the development of Russian philosophy.

About the Author

Alexander A. Ishutin
Moscow University for Industry and Finance “Synergy”
Russian Federation


References

1. Замалеев А.Ф. Лекции по истории русской философии (XI-XX вв.). СПб.: Летний сад, 2001. 212 с.

2. Зеньковский В.В. История русской философии. М.: Академический Проект, Раритет, 2001. 880 с.

3. Ишутин А.А. Идеи холизма в русской философии. М: Триада, 2017. 154 с.

4. Ишутин А.А. Некоторые теоретические аспекты холизма как философской позиции // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2017. № 4. C. 21-30.

5. Ишутин А.А. Холизм и солидарность в философских взглядах В.Ф. Одоевского // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2018. № 2. С. 124-133.

6. Киреевский И.В. В ответ А.С. Хомякову // Русская идея: антология. М.: Республика, 1992. С. 154.

7. Киреевский И.В. Избранные статьи. М.: Современник, 1984. 384 с.

8. Киреевский И.В. Критика и эстетика. М.: Искусство, 1979. 439 с.

9. Киреевский И.В. Полное собрание сочинений: в 2 т. Т. 1. М.: Типография Императорского Московского Университета, 1911. 289 с.

10. Леонтьев К.Н. Византизм и славянство // Леонтьев К.Н. Избранное. М.: Московский рабочий, 1993.

11. Майоров Г.Г. Философия как искание Абсолюта. Опыты теоретические и практические. 3-е изд. М.: Едиториал УРСС, 2004. 416 с.

12. Матюхин А.В. Основные параметры идеологических проектов в России // Обозреватель-Observer. 2008. № 12. С. 36-49.

13. Минченков А.Г. Философия холизма и возможности применения её положений в теории и практике перевода // Вестник СПбГУ. Серия 9. 2014. Вып. 2. C. 121-130.

14. Талбот М. Голографическая вселенная. Новая теория реальности. М.: София, 2016. 384 с.

15. Тютчев Ф.И. Полное собрание сочинений и писем: в 6 т. Т. 3. М.: Классика, 2003. 526 с.

16. Уилбер К. Теория всего. Интегральный подход к бизнесу, политике, науке и духовности. М.: Постум, 2013. 256 с.

17. Флоровский Г.В. Пути русского богословия. Киев: Путь к истине, 1991. 599 с.

18. Хомяков А.С. О старом и новом. М.: Современник, 1988. 461 с.

19. Хомяков А.С. Полное собрание сочинений: в 8 т. Т. 2. М.: Университетская типография, 1900. 482 с.

20. Хомяков А.С. Сочинения: в 2 т. М.: Медиум, 1994.


Review

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)