Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

TO THE QUESTION OF THE TECHNIQUE OF SCIENTIFIC RESEARCH

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2022-1-85-89

Abstract

Aim. To designate the place of methodology in the system of scientific research, to substantiate the legitimacy of the Triad “theory-methodology-technique” in the process of analyzing phenomena. Methodology. The work was carried out based on a systematic approach, taking into account the interdisciplinary significance of the subject under study. Results. It is revealed that the technique specifies the methodology in the search for activity and praxeological thought. In the structure of the abilities of the subject of cognition conceptual blocks are formed: «methods - ways - technique», where methods are concretized in ways, and ways - in specific techniques. All this is the technological side of cognitive activity. Research implications. The research results can be used to improve the competency-based approach at the stage of modernization of the education system.

About the Authors

Danijela D. Kostadinovich
University of Niš
Russian Federation


Yana V. Bondareva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бельский В. Ю., Майкова В. П., Молчан Э. М. Традиции и новации в формировании духовно-нравственных ценностей личности в образовании // Социально-гуманитарные знания. 2019. № 5. С. 60-67.

2. Буренков С. В. Антропология и аксиология труда: Эллада // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2017. № 1. С. 39-45.

3. Буренков С. В. Феномен неотчуждённого труда: дис. … канд. филос. наук. М., 2017. 149 с.

4. Загребин М. В., Буренков С. В. О первостихии разумного категориального способа мышления // Философские и методологические проблемы исследования российского общества: сборник трудов IV Международной научной конференции / под общ. ред. Г. В. Бариновой, Л. В. Блонского, С. Н. Климова. М.: Российский университет транспорта, 2020. С. 140-146.

5. Кокорин А. А. Методология научных исследований: учебное пособие. М.: МГОУ, 2015. 353 с.

6. Молчан Э. М. Трансформация образовательной деятельности как социокультурный феномен // Методология в науке и образовании: материалы Всероссийской конференции университетов и академических институтов РАН, Москва, 30-31 марта 2017 г. М.: МГТУ, 2017. С. 210-212.

7. Ellul J. Autopsy of Revolution. Eugene, Oregon: Wipf and Stock, 2012. 318 p.

8. Gadamer H. G. Truth and Method. London; New York: Continuum, 2004. 637 p.


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)