Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE CATEGORY OF IMAGINATION IN THE THEORY OF ACTIVITY AND PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2020-3-77-84

Abstract

Aim. The aim of the article is to show the role of imagination in various types of activities by example of artistic and technical activities. Methodology. The article analyzes the concept of imagination as a category of metaphysics, theory of knowledge, theory of activity and philosophy of technology. Results. A transcendental semiotic method of describing imagination as a condition and environment of any activity is proposed. It is shown that the form of realization of imagination in technical activity is invention, and in artistic activity - fiction. The author reveals the heuristic potential of Friedrich Dessauer's concept of « the fourth kingdom» in solving the problem of identifying the ontological foundations of imagination in technical and artistic activities. Research implications. The article summarizes the material on the theory of imagination in artistic and technical activities. The results of this summarization and transcendental semiotic interpretation of the data can be the basis for prospective research on topics related to the philosophy of creativity.

About the Author

A. I. Demina
Samara National Research University
Russian Federation


References

1. Багдасарян В. Э., Сулакшин С. С. Религиозное и научное познание. М.: Научный эксперт, 2013. 344 с.

2. Бряник Н. В. Воображение в трактовке представителей классической гносеологии // Научный ежегодник Института философии и права Уральского отделения Российской академии наук. 2015. Т. 15. Вып. 3. С. 31-46.

3. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. М.: Просвещение, 1991. 93 с.

4. Выготский Л. С. Психология искусства. Ростов-н/Д: Феникс, 1998. 480 с.

5. Гулыга А. В. Немецкая классическая философия. М.: Рольф, 2001. 416 с.

6. Дессауэр Ф. Спор о технике. Самара, 2017. 266 с.

7. Каган М. С. Человеческая деятельность. (Опыт системного анализа). М.: Политиздат, 1974. 328 с.

8. Ковтун Е. Н. Художественный вымысел в литературе XX века. М.: Высшая школа, 2008. 408 с.

9. Лотман Ю. М. Структура художественного текста. Анализ поэтического текста. М.: Азбука, 2016. 704 с

10. Нестеров А. Ю. Границы технического сознания: немыслимое vs. Невозможное // Гуманитарный вектор. 2017. Т. 12. № 3. С. 60-66.

11. Нестеров А. Ю. Исполнение в семиотике техники // Гуманитарный вектор. 2018. Т. 13. № 3. С. 111-118.

12. Нестеров А. Ю. Проблема определения понятия «фантастическое» // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 305. С. 35-41.

13. Нестеров А. Ю. Семиотические основания техники и технического сознания. Самара, 2017. 155 с.

14. Нестеров А. Ю., Демина А. И. Категории «значение» и «изобретение» в контексте семиотики техники // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 49. С. 42-50.

15. Пирожкова М. Г. Психологические особенности структуры воображения: дис. … канд. психол. наук. М., 2001. 255 с.

16. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М., 1946. 720 с.

17. Фарман И. П. Воображение в структуре познания. М.: Ифран, 1994. 215 с.

18. Шадов А. А. Воображение как познание возможности и возможность как инициирование воображения // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Гуманитарные и общественные науки. 2018. Т. 9. № 2. С. 64-70.

19. Энгельмейер П. К. Творческая личность и среда в области технических изобретений. Спб., 1911. 116 с.

20. Энгельмейер П. К. Теория творчества. М.: Либроком, 2010. 208 с.

21. Pearson J. The human imagination: the cognitive neuroscience of visual mental imagery // Nature reviews neuroscience. 2019. № 20 (10). P. 624-634.


Review

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)