Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

ASPECTS OF PERSONAL SOCIALIZATION IN MASS COMMUNICATION SOCIETY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2019-1-60-68

Abstract

The article discusses the aspects of socialization associated with the growing role of mass communication. The level of interpersonal communication within a primary group and the level of communication of the individual with the whole society through its institutions are determined by mass media, which makes the latter’s role fundamental. Within the framework of primary socialization a complex phenomenon emerges associated with the fragmentation of society into communities that are formed through social networks. The impact of these communities can stretch far beyond the necessary preparatory stage to proper socialization, they can restrict social activity of the individual. Timely consideration of the quality of socialization given mass-communication factor and finding ways to minimize the possible negative effects have become the most urgent tasks nowadays.

About the Author

A. S. Gorbunov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Дюркгейм Э. Социология. Ее предмет, метод и назначение. М.: Канон, 1995. 352 с.

2. Кули Ч. Социальная самость // Американская социологическая мысль. М.: Издательство МГУ, 1994.

3. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Евразия, 1999. 408 с.

4. Мид Дж. Аз и Я // Американская социологическая мысль. М.: Издательство МГУ, 1994.

5. Палитай И. С. Средства массовой коммуникации как фактор формирования образа страны // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 41. С. 151-158.

6. Парсонс Т. Очерк социальной системы // О социальных системах. М.: Академический проект, 2002.

7. Ростовцева М. В., Машанов А. А., Хохрина З. В. Социально-философские проблемы социализации личности в условиях информатизации современного общества // Фундаментальные исследования. 2013. № 6-5. С. 1282-1286.

8. Филатов А. Л., Пронюшкина Т. Г. Влияние компьютерных игр на агрессивное поведение подростков // Академическая публицистика. 2017. № 4. С. 284-287.

9. Шарков Ф. И., Силкин В. В. Теория и практика массовой информации как фундаментальное направление коммуникологии. М.: Дашков и Ко, 2018. 304 с.


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)