Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

PHILOSOPHICAL PROBLEMS OF THE PERSON IN THE SOVIET PEDAGOGICS OF THE 1920S-1930S: P.P. BLONSKY, A.B. ZALKIND, A.S. MAKARENKO

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2018-1-97-107

Abstract

The article considers the emergence of a new type of philosophy of education in the interbellum period of paradigmatiс transgression. Pedagogical philosophy of Russia in the 1920s-1930s had a clearly ambivalent character striving to reflect in philosophical terms the critical intense of social, philosophical and political passions around the key-topic of bringing up a Person of a new society. Using methods of synchronic and diachronic analysis as well as hermeneutical methods of textual perception, the research is intended to draw philosophical conclusions on the specifics of the mentioned heuristic process. Such Russian thinkers as P. Blonsky, A. Zalkind, as well as A. Makarenko grounded theoretical/paradigmal basis for the development of modern Russian philosophy and practice of education.

About the Author

Yulia V. Kolesnichenko
Moscow Institute of Contemporary Academic Education
Russian Federation


References

1. Белоус В.Г. Вольфила, или Кризис культуры в зеркале общественного самосознания. СПб.: Мiр, 2007. 432 с.

2. Блонский П.П. Педология. 2-е изд. М.: Юрайт, 2016. 392 с.

3. Залкинд А.Б. Основные вопросы педологии // Залкинд А.Б. Педология: утопия и реальность. М.: Аграф, 2001. С. 19-140.

4. Залкинд А.Б. Половое воспитание юных пионеров // Залкинд А.Б. Педология: утопия и реальность. М.: Аграф, 2001. С. 263-316.

5. Залкинд А.Б. Умственный труд // Залкинд А.Б. Педология: утопия и реальность. М.: Аграф, 2001. С. 317-426.

6. Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса. Организационное строение коллектива [Электронный ресурс] // Макаренко А.С. Педагогические работы 1922-1936 гг. Т. 1. URL: https://profilib.net/chtenie/103247/anton-makarenko-tom-1-pedagogicheskie-raboty-1922-1936-lib-85.php (дата обращения: 31.01.2018).

7. Марциновская Т.Д. Павел Петрович Блонский: от Плотина к Марксу, от философии к психологии // Философия психологии / под ред. В.А. Лекторского. М.: Политическая энциклопедия, 2016. С. 165-200.

8. Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Основы теоретической психологии. М.: Инфра-М, 1998. 528 с.

9. Ухтомский А.А. Доминанта. СПб.: Питер, 2002. 448 с.

10. Фараджев К.В. Педология А. Залкинда и миф о преобразовании человека // Залкинд А.Б. Педология: утопия и реальность. М.: Аграф, 2001. С. 5-18.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)