Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE GENESIS OF DIGITAL ART: TECHNOLOGICAL AND CYBERNETIC ART

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2015-4-129-134

Abstract

The author studies two phases of techno-art hybridization evolution that have predetermined digital art emergence. Significant events for digital art formation are defined by using the hypothesis of technology and art interaction that was taking place throughout the 20th century. Techno and art interaction effects are briefly considered up to the middle of the 20th century. The next period presents a greater interest owing to the emergence of cybernetics and computer technologies. In conclusion the author highlights some difficulties in adopting the computer as a creative medium and argues that in case of their overcoming a new kind of art, namely digital, will appear.

About the Author

A. . Zavyalov
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости / Предисловие, составление, перевод и примечания С.А. Ромашко. М.: Культурный центр имени Гете; Медиум, 1996. 240 с.

2. Галкин Д.В. Эстетика кибернетического искусства 1950-1960 гг.: алгоритмическая живопись и роботизированная скульптура // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 320. C. 79-86.

3. Галкин Д.В. От вдохновения машинами к искусственной жизни: этапы развития технологического искусства // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2013. №1 (9). С. 44-51.

4. Галкин Д.В. От кибернетических автоматов к искусственной жизни: теоретические и историко-культурные аспекты формирования цифровой культуры: автореф. дис.. докт. филос. наук. Томск, 2013. 51 с.

5. Галкин Д.В. Техно-художественные гибриды или произведение искусства в эпоху его компьютерного производства (V.1.0) // Гуманитарная информатика. 2007. № 3. С. 40-53.

6. Ерохин С.В. Эстетика цифрового компьютерного изобразительного искусства: дис.. докт. филос. наук. М., 2010. 360 с.

7. Ханолайнен Д.П. Компьютерное искусство как проблема морфологии искусства: дис.. канд. филос. наук. Петрозаводск, 2014. 168 с.

8. Douglas C. Engelbart. Workstation History and The Augmented Knowledge Workshop [Электронный ресурс]. URL: http://www.dougengelbart.org/pubs/augment-101931.html (дата обращения: 22.09.2015).

9. Reichardt J. (ed.). Cybernetic serendipity: the computer and the arts. A Studio International special issue. London: Studio International, 1968. 106 p.


Review

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)