Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE CATEGORY OF MIMESIS IN THE ERA OF SCREEN CULTURE

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2015-4-57-64

Abstract

In the following article the author analyzes the main stages of the evolution of the category of mimesis, and notes that mimesis, if present in contemporary art, it is only an echo of the past or its trace, as between a man and nature stands the technology of the screen. Using the example of hyper-realistic sculptures the author shows that ‘documentary trend’ as mechanistic reproduction of nature in contemporary art becomes the antithesis to the media screen culture, producing idols of consumer mythology (just as once Etruscan naturalistic tradition was opposed to ancient Greek classics in the art of ancient Rome).

About the Author

O. . Stroeva
Humanities Institute of TV and Radio Broadcasting named after M.A. Litovchin
Russian Federation


References

1. Бритова Н.Н., Лосева Н.М., Сидорова Н.А. Римский скульптурный портрет. М.: Искусство, 1975. 220 с.

2. Гройс Б. За пределами США нельзя объяснить ничего, кроме Супермена [Электронный ресурс] // Воздух (журнал). URL: http://vozduh.afisha.ru (дата обращения: 13.08.2015).

3. Делез Ж. Кино. М.: Ad Marginem, 2001. 624 с.

4. Деррида Ж. О грамматологии. М.: Ad Marginem, 2000. 512 с.

5. Деррида Ж. Шпоры: стили Ницше // Философские науки. М. 1991. № 2, 3.

6. Дубова О. Мимесис и пойэсис. Античная концепция «подражания» и зарождение европейской теории художественного творчества. М.: Памятники исторической мысли, 2001. 271 с.

7. Марьон Ж. Перекрестья видимого. М.: Прогресс-Традиция, 2010. 176 с.

8. Надточий Э. Путями Авеля. Философия города [Электронный ресурс] // Логос. Журнал по философии и прагматике культуры. 2002. № 3-4. URL: http://www.ruthenia.ru (дата обращения: 13.08.2015).

9. Ницше Ф. Рождение трагедии из духа музыки. М.: Азбука-классика, 2005. 208 с.

10. Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления. М.: Республика, 1993. 447 с.


Review

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)