Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

“RUBINSTEIN’S PARADIGM” AND “THE KNOWLEDGE SOCIETY” - PERSONAL PRINCIPLE IN THE PHILOSOPHY OF PEDAGOGY AND EDUCATION. PART I

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2020-2-75-81

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to correlate the paradigm of philosophical, psychological and pedagogical thoughts of S. Rubinstein with the modern concept of “the knowledge society”. Methodology and Approach. In solving the research problem, historical, ideographic, nomothetic, comparative analysis methods are used; hermeneutic interpretation and psycho-philosophical portraiture procedures are applied. Results. The analysis shows that the philosophical and psychological paradigm of Rubinstein as applied to the pedagogical field, is the paradigm of the ethical subject (the principle of consciousness-responsible activity/act), understood as the upbringing of the active person. Theoretical and / or Practical Implications. The results of the study demonstrate an attempt to rethink “Rubinstein’s paradigm” at a new stage of the development of Russian social sciences, to re-actualize this concept in the contemporary pedagogy.

About the Author

Y. V. Kolesnichenko
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991. 299 с.

2. Абульханова К. А., Славская А. Н. Предисловие // Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. СПб.: Питер, 2017. С. 6-33.

3. Абульханова К. Основная книга С. Л. Рубинштейна // Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М.: АСТ, 2020. С. 5-10.

4. Бахтин М. М. В Большом времени // Наследие. Бахтинология: Исследования, переводы, публикации. К столетию со дня рождения Михаила Михайловича Бахтина. СПб.: Алетейя, 1995. С. 7-9.

5. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: опыт социального прогнозирования / Пер. с англ. под ред. В. Л. Иноземцева. М.: Academia, 2004. 790 с.

6. Гусейнов А. А. Образование, обучение, воспитание // Гусейнов А. А. Философия - мысль и поступок: статьи, доклады, лекции, интервью. СПб.: СПбГУ, 2012. С. 489-501.

7. Исаев Е. И. Вклад С. Л. Рубинштейна в психологическую подготовку педагогов // Вопросы психологии. 1999. №5. С. 122-129.

8. Колесниченко Ю. В. Личность в русской философии 1920-1930-х годов: биография идеи. М.: Энциклопедист - Максимум, 2018. 416 с.

9. Лукина Н. П., Самохина Н. Н. От информационного общества к обществам знания: теория и практика перехода // Гуманитарная информатика. 2013. Вып. 7. С. 9-27.

10. Романенко И. Б. Культурно-цивилизационные антагонизмы и повседневность образования // Праздник и повседневность: эвристический потенциал детства: сборник научных трудов. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2017. С. 68-73.


Review

Views: 157


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)