PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL THOUGHT OF THE EARLY 20TH CENTURY RUSSIAN EMIGRATION
Abstract
Russian philosophical and educational thought of the
fi rst half of the 20th century. The author considers the
philosophical and educational views of prominent Russian
emigrant philosophers and traces the vector of
Russian philosophical ideas about education and training.
The focus is made on the problems of spiritual and
moral upbringing of the individual, as well as on ethics,
education and its criteria.
References
1. Богуславский М.В. Национальные ценностные приоритеты образования и воспитания в насле- дии философов Русского Зарубежья (1920-1950- е гг.) // Национальные ценностные приоритеты сферы образования и воспитания. Вторая. пол. XIX - 90-е гг. ХХ вв. / Под ред. З.И. Равкина. - М.: ИТОиП РАО, 1997. - С. 61-95.
2. Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в при- кладную философию: Учебн. пособие для вузов / Отв. ред. и сост. П.В. Алексеев - М.: Школа-Пресс, 1995. - 448 с.
3. Зеньковский В.В. История русской философии. Т. 1. Ч. 1. - Л.: Эго, 1991.
4. Зеньковский В.В. Проблемы воспитания в свете христианской антропологии. - М.: Свято-Вла- димирское братство, 1993. - 223 с.
5. Ильин И.А. Собрание сочинений. В 10 томах. - М.: Русская книга, 1993-1999.
6. Лосский Н.О. Характер русского народа. - Кн. 1-2.- М.: Политиздат, 1990.
7. Российское зарубежье: образование, педаго- гика, культура. 20-50-е гг. XX века / Под ред. Е.Г. Осовского. - Саранск, 1998. - 175 с.