INDIAN THEISM FROM HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL PERSPECTIVES
Abstract
the metaphysics of Indian religions in the light of the
categories theism, pantheism and panentheism.
The Indian concept īçvara-vāda (from īçvara -
personal deity and vāda - study) correlating with
the concept theism is considered in its historical and
philosophical aspects. Since the metaphysical basis of
Indian religiosity is essentially impersonal, pantheistic
and panentheistic in contrast to the absolute-theist basis
of monotheism, it has been concluded that the status,
place and role of īçvara-vāda is functional theistic and
not absolute theistic (the terms functional conception
of personality, absolute-substantial conception of
personality were suggested by A.F. Losev).
Keywords
References
1. Аникеева Е.Н. Вопросы теизма в «Бхагавадгите» // Открывая современность заново: Cб. научн. ст. - М.: РУДН, 2011. - С. 388-399.
2. Аникеева Е.Н. Генезис концепта Ишвары в Упа- нишадах // В Индию духа… : Сб. статей, посв. 70-летию Р.Б. Рыбакова / Сост. И.В. Зайцев и др. - М.: Восточная литература, 2008. - С. 58-64.
3. Аникеева Е.Н. Основы индийской религиозно- сти: диалектика личного - безличного. - М.: РУДН, 2010. - 256 с.
4. Васильков Я.В. «Бхагавадгита» спорит с буду- щим: «Гита» и «Анугита» в контексте теории санкхья-йоги // Всеволод Сергеевич Семенцов и российская индология. - М.: Восточная лите- ратура, 2008. - С. 212-261.
5. Жуковская Н.Л. Авалокитешвара // Буддизм. Словарь. - М.: Республика, 1992. - С. 27.
6. Лосев А.Ф. История античной эстетики. Т. 8. Ч. 1. - М.: Искусство, 1992. - 656 с.
7. Радхакришнан С. Индийская философия. Т. 1. - М.: Изд-во иностранной лит-ры, 1956. - С. 442-497.
8. Шохин В.К. Аватара // Православная энцикло- педия / Под ред. Патриарха Моск. и всея Руси Алексия II. Т. 1. - М.: ЦНЦ «Православная эн- циклопедия», 2000. - С. 77-78.
9. Шохин В.К. Дайя Кришна: как из «индийской фи- лософии» сделать индийскую философию? // Живая традиция. К 75-летию Индийского философского конгресса. - М.: Изд. фирма «Вос-
10. точная литература» РАН, 2000. - С. 114-134.
11. Bronkhorst J. God`s Arrival in the Vaişeşika System // Journal of Indian Philosophy. - 1996. - Vol. 24. - P. 281-294.
12. Bulcke Camille. Th e Th eism of Nyaya-vaisesika, its Origin & Early Development. - Delhi - Varanasi- Patna: Motilal Banarsidass, 1968. - 58 p.
13. Carpenter J. Estlin. Th eism in medieval India. - N.Y. - L.: Garland Publishing Inc., 1980. - 552 p.
14. Chemparathy G. Th e Īśvara Doctrene of Praśastapāda // Vishveshvaranand Indological Journal. - 1968. - Vol. VI. - P. 65-87.
15. Dasgupta S.N. History of Indian Philosophy. In 5 Vls. Vol. 1. - Delhi: Motilal Banarsidass, 1975. - 416 p.
16. Garbe R. Th e Philosophy of Yoga // Encyclopedia of Religion and Ethics / Ed. by S. Hastings. - Edinburg, 1900-1918. - Vol. XII. - 864 p.
17. Kogen Mizuno. Essentials of Buddhism. Basic Terminology and concepts of Buddhist Philosophy and Practice. - Tokyo: Kōsei Publishing Co., 1996. - 291 p.
18. Mclean George F. Ways to God, personal and social, at the turn of Millennia. - Washington, D.C.: CRVP, 1999. - 416 p.
19. Visveswari Amma. Udayana and his Philosophy. - Delhi: Nag Pbls., 1985. - 168 p.