Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THEATER AS AN EPISTEMOLOGICAL MODEL FOR THE STUDY OF MEDIA REALITY IN THE “PERFORMANCE SOCIETY”

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2020-1-6-20

Abstract

Purpose. Performative logic, visual culture, and techniques for changing the visual that affect changing perceptions of reality are the most important features of the modern society, often referred to as the "performance society". The purpose of this study is to clarify the nature of the functioning of visual knowledge under the conditions of transformation of the image of reality through digital media. Methodology and Approach. The methodology of the article includes: historical and comparative analysis, analogy, conceptual modeling. Results. Starting with the theory of the visual and the study of the theater of M. Mamardashvili and G. Marcel, the author reaches the set goals and considers some new research perspectives. One of them is the exploration of the theatre (and media) based on M. A. Rosov’s model of social cumatoid. Theoretical and / or Practical Value of this study is in specifying the working of mainly visual knowledge and the possibility of its control.

About the Author

L. V. Mureyko
Emperor Alexander I Saint-Petersburg State University of Transport
Russian Federation


References

1. Барт Р. Camera lucida: комментарий к фотографии / пер. с фр., послесл. и коммент. М. К. Рыклина. М.: Ad Marginem, 1997. 223 с.

2. Бельтинг Х. Образ и культ: История образа до эпохи искусства / пер. с нем. К. А. Пиганович. М.: Прогресс-Традиция, 2002. 748 с.

3. Бодрийяр Ж. В тени молчаливого большинства, или Конец социального / пер. с франц. Н. В. Суслова. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2000. 96 с.

4. Волков Ю. Г. Приватное пространство: опыт социологической рефлексии солидаристского потенциала новой социальной реальности // Социологические исследования. 2017. №12. С. 20-29.

5. Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни / Пер. с англ. А. Д. Ковалева. М.: Канон-Пресс-Ц, Кучково поле, 2000. 304 с.

6. Дебор, Ги Э. Общество спектакля / пер. с франц. С. Офертаса и М. Якубович. М.: Логос, 2000. 183 с.

7. Кудина О. М. Роль визуального и нарративного образа в провоцировании аффекта массы // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. №2 (244). 2016. С. 28-36.

8. Лобастова В. А., Самылов О. В., Симоненко Т. И. Цифровая реальность в сфере субъективного опыта // Коммуникативные стратегии информационного общества. Труды X Международной научно-теоретической конференции. СПб., 2018. С. 54-55.

9. Мамардашвили М. Метафизика Арто // Мамардашвили М. Как я понимаю философию. М.: Прогресс, Культура, 1992. С. 375-387.

10. Мамардашвили М. К. Психологическая топология пути. Т. 1. М.: Фонд Мераба Мамардашвили, 2015. 1072 с.

11. Мамардашвили М. К. Стрела познания. Набросок естественно-исторической гносеологии. М.: Языки русской культуры, 1996. 304 с.

12. Манович Л. Археология компьютерного экрана: экран и тело // Виртуальные реальности. Труды лаборатории виртуалистики; Труды Центра профориентации. М., 1998. Вып. 4. С. 176-182.

13. Мурейко Л. В. Индустрия сознания: теоретико-методологические аспекты // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2019. №4. С. 62-73.

14. Мурейко Л. В. Феномен вещей в медиареальности // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 10, №1. С. 57-68.

15. Пайн Д., Гилмор Д. Х. Экономика впечатлений. Работа - это театр, а каждый бизнес - сцена / пер. с англ. и ред. Н. А. Ливинской. М.: Вильямс, 2005. 304 с.

16. Петровская Е. В. Фотография: гравитация демоса // Философский журнал. 2015. Т. 8. №1. С. 23-32.

17. Розов М. А. К построению модели науки. О возможных путях развития модели Т. Куна // Философия науки. 2004. Т. 10. №1. С. 49-68.

18. Секацкий А. К. Экспозиция времени: театральный иллюзион // Mixtura verborum’ 2013: время, история, память. Философский ежегодник под общей редакцией С.А. Лишаева. Самара: Самарская гуманитарная академия, 2014. С. 3-18.

19. Соловьев А. В. Динамика культуры информационной эпохи. Рязань: Изд-во Рязанского государственного университета, 2009. 228 с.

20. Шипунова О. Д., Березовская И. П. Особенности когнитивного взаимодействия в практике научной коммуникации // Дискурс. 2018. №3. С. 3-9.

21. Шипунова О. Д. Инфосфера коммуникации в контексте современной эпохи // Коммуникативные стратегии информационного общества. Труды Х Международной научно-теоретической конференции. 2018. С. 40-42.

22. Böhme G. Theorie des Bildes. München: Wilhelm Fink Verlag, 1999. 148 s.

23. Krauss Rosalind. A Voyage on the North Sea. Art in the Age of the Post-Medium Condition. London: Thames & Hudson, 1999. 63 p.

24. Laurel B. Computer as Theater. In: Reading Digital Culture / Ed. by D. Trend. London: Blackwell, 2001, pp. 23-28.

25. Lehmann H.-T. Postdramatic Theatre / Transl. by K. Jürs-Munby. L.; N.Y.: Routledge, 2006. 214 p.

26. Meneley A. Consumerism. In: Annual Review of Anthropology, 2018, №47, pp. 117-132.

27. Sachs-Hombach K. Das Bild als kommunikatives Medium: Elemente einer allgemeinen Bilswissenschaft. Köln: Halem, 2003.

28. Schulze G. Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart. 2. Aufl. Frankfurt. N. Y.: Campus Verlag, 2005. 286 s.


Review

Views: 120


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)