STRUCTURE OF OBJECTS AND RESULTS OF LEARNING IN SPINOZAS GNOSEOLOGY
Abstract
of cognitive learning developed by Spinoza in
his philosophical writings and their role for a human
being in fi nding the true knowledge. It analyzes, in
particular, the details of perceptive learning, rational
deduction and rational intuition.
The author emphasizes that the whole structure
of Spinoza's ontology aimed at fi nding a solution
to ethical problems of freedom and happiness points
out that the intuitive learning that leads to absolute
truth is of major importance for a human race. However,
Spinoza's works do not tell about transition from
relative (knowledge of modi) to absolute truth.
References
1. Майданский А.Д. Геометрический порядок доказательства и логический метод в Этике Спинозы // Вопросы философии. 1999. № 11.
2. Спиноза Б. Избранные произведения: В 2 т. М., 1957.
3. Франк С.Л. Учение Спинозы об атрибутах // Вопросы философии и психологии. 1912. Кн. 114.
4. Робинсон Л. Метафизика Спинозы. СПб., 1913.
5. Коников И.А. Материализм Спинозы. М., 1971.
6. Фишер К. История новой философии: Бенедикт Спиноза. СПб., 1906.
7. Попов П.С. История логики Нового времени. М., 1960.
8. Вартофский М. Действие и страсть: конструкция на- учной психологии у Спинозы // Модели. Репрезентация и научное понимание. М., 1988.
9. Введенский А.И. Об атеизме в философии Спинозы // Вопросы философии и психологии. 1897. Кн. 37.
10. Майданский А.Д. Логический метод Р. Декарта и Б. Спинозы. Таганрог, 1998.
11. Смирнов В.А. Генетический метод построения научной теории // Философские вопросы современной формальной логики. М., 1962.
12. Котарбиньский Т. Избранные произведения. М., 1963.
13. Свасьян К.А. Судьбы математики в истории познания Нового времени // Вопросы философии. 1989. № 12.
14. Вилейтнер Г.В. История математики от Декарта до середины XIX столетия. 2-е изд., испр. и доп. М., 1966.
15. Грюнбаум А. Свобода воли и законы человеческого поведения // Вопросы философии. 1970. № 6.
16. Соколов В.В. Спиноза. М., 1977.
17. Соколов В.В. От философии античности к философии Нового времени: Субъект-объектная парадигма. М., 2000.
18. Кечекьян С.Ф. Этическое мировоззрение Спинозы. М., 1914.