TO THE ANTROPOLOGIC AND EXISTENTIAL NATURE OF RUSSIAN PHILOSOPHIC THOUGHT
Abstract
philosophic analysis of existential tradition in Russian
philosophic thought starting from the epoch of philosophic
arousal (the 30s-40s of the XIX-th century)
till the Golden Age (the beginning of the XX-th century)
and further more, to the philosophy of Russian
post October exteriority. In the basis of the authors
conception one can fi nd a hypothesis of the existence
of inner integrity of Russian philosophy on the
base of domination of existential orientation within it,
which creates that essential origin that was defi ned
as the result of counteraction and constant interaction
of New European ratio and antique Logos by
V.F. Ern. Stating out a special existential orientation
of the Russian philosophy lets the author defi nitely
interpret such a feature as anthropologism, which
after V.V. Zenkovskiy, is constantly highlighted by
various authors in Russia and in the West.
References
1. Зеньковский В.В. История русской философии. - М.: Академический Проект, Раритет. 2001
2. Гаврюшин Н. К. Самопознание как таинство // Русская религиозная антропология. Антология. М.: Москов- ская духовная академия, Московский философский фонд, 1997. Т. I.
3. Русская философия: Словарь / Под общ. ред. М. А. Маслина. М.: ТЕРРА-Книжный клуб; Республика, 1999.
4. Филиппенко Н. Г. Киевское религиозно-философское общество (1908-1918): Эскизы к истории // Христи- анская мысль. Киевское религиозно-философское общество. Киев, 2005. № II.
5. Ванчугов В.В. Очерк истории философии самобыт- но-русской. М.: РИЦ ПИЛИГРИМ, 1994.
6. Введенский А. И. О задачах современной филосо- фии, в связи с вопросом о возможности и направле- нии философии самобытно-русской (Pia desideria). // Корнилов С. В. Философская школа Московской духовной академии. Калининград: [Без указания изд-ва], 2006.
7. Мотрошилова Н. В. Мыслители России и филосо- фия Запада. М.: Республика; Культурная революция, 2006.
8. Синеокая Ю. В. Три образа Ницше в русской культу- ре. М.: Изд-во Института философии РАН, 2008
9. Нижников С.А. Метафизика веры в русской филосо- фии. М.: Изд-во РУДН, 2001.
10. Эрн В. Ф. Время славянофильствует // Соч.. М.: Изд- во Правда, 1991
11. Васильев В. В. История философской психологии. Западная Европа - XVIII век. Калининград: ГП КГТ, 2003.
12. Мысли о душе. Русская метафизика XVIII века / Под- готовка текстов, вступ. статья Т. В. Артемьевой. СПб.: Наука, 1996
13. Наблюдения о человеческом духе и его отношении к миру: Философский опыт Андрея Передумина Ко- лыванова (1790). Перевод и послесловие В. В. Васи- льева. Калининград: Изд-во КГУ, 2003.
14. Kaufmann W. A. Existentialism from Dostoevsky to Sartre. N.Y.: Meridian, 1989
15. Арсеньев Н. С. Из русской культурной и творческой традиции. Лондон: Overseas Publication Interchange LTD, 1992.
16. Шаховской Д.И. Письма и заметки // П.Я.Чаадаев: pro et contra. Личность и творчество Петра Чаадае- ва в оценке русских мыслителей и исследователей. СПб.: РХГИ, 1998.
17. Гершензон М. О. Творческое самосознание// Вехи. Из глубины. М.: Изд- во Правда, 1991.
18. Бердяев Н. А. Русская идея. Основные проблемы русской мысли XIX века и начала ХХ века // О России и русской культуре. Философы русского послеок- тябрьского зарубежья. М.: Наука, 1990
19. Бердяев Н. И. Экзистенциальная диалектика божес- твенного и человеческого// Бердяев Н. А. О назначе- нии человека. М.: Республика, 1993
20. О. Шпидлик Томаш. Русская идея: Иное видение че- ловека. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2006
21. Варава В. В. Этика неприятия смерти. Воронеж: Изд- во Воронежского университета, 2005
22. Янкелевич В. Смерть. М.: Изд-во литературного инс- титута им. Горького А.М., 1999