Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE INDUSTRY OF CONSCIOUSNESS: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-4-62-73

Abstract

The purpose of this study is to clarify the nature of consciousness considered in the light of modern media. The objectives of the study are: 1) to identify a problematic moment in the study of the media function of consciousness, important for understanding the industry of consciousness and associated with the definition of its structure; 3) to clarify the possibility of considering the concept of modern consciousness on the model of the concept of «mass consciousness». Methods of system-functional, interdisciplinary analysis, conceptual modeling are used. General conclusion: an important point in the study of the problem of the industry of consciousness is the tendency to improper note of the content-semantic and emotional-mental sides of the actions of consciousness to the functionally verified, acting on the machine type. It is on the latter that the industry of consciousness is based. For a more detailed understanding of this trend, it is necessary to analyze consciousness taking into account its structural levels. New perspectives in the methodology of consciousness research in the sphere of digital media are proposed. The practical significance of this research is in the concretization of the mechanisms of action of consciousness and its control.

About the Author

L. V. Mureyko
Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University
Russian Federation


References

1. Адорно Т. О технике и гуманизме // Философия техники в ФРГ. М., 1989. С. 364-371.

2. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2006. 389 c.

3. Канаев И. А Проблема сознания в междисциплинарной перспективе // Вопросы философии. 2012. № 10. С. 171-175.

4. Коломиец В. П. Социология массовой коммуникации в обществе коммуникационного изобилия // Социологические исследования. 2017. № 6. С. 3-14.

5. Корчажкина О. М. Фрактальная модель процесса познания // Вопросы философии. 2016. № 5. С. 94-103.

6. Михайлов И. Ф. К гиперсетевой теории сознания // Вопросы философии. 2015. № 11. С. 87-98.

7. Мурейко Л. В. Массовое сознание: о специфике субъекта mass-media // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2009. № 111. С. 83-93.

8. Рычкова О. В., Сильчук Е. П. Нарушения социального интеллекта у больных шизофренией // Социальная и клиническая психиатрия. 2010. Т. 20. № 2. С. 5-15.

9. Степанов Ю. С. В трёхмерном пространстве языка. М.: Наука, 1985. 335 с.

10. Хоркхаймер М., Адорно Т. В. Культуриндустрия. Просвещение как обман масс (Фрагмент) // Хоркхаймер М., Адорно Т. В. Диалектика просвещения. Философские фрагменты. М.- Спб., 1997. С. 149-209.

11. Adolphs R. The neurobiology of social cognition // Curr Opin Neurobiol. 2001. Vol. 11. P. 231-239.

12. Aziz-Zadeh L., Koski L., Zaidel E., Mazziotta J., Iakoboni M. Lateralization of the Human Mirror Neuron System // Journal of Neuroscience. 2006. Vol. 26. № 11b. P. 2964-2970.

13. Brothers L. The social brain: a project for integrating primate behavior and neurophysiology in a new domain // Concepts Neurosci. 1990. Vol. 1. P. 27-51.

14. Chalmers D. J. The Conscious Mind. NY: Oxford University Press, 1996. 432 с.

15. Dennett D. Freedom Evolves. London: Penguin Books, 2003. 368 p.

16. Floridi L. The Informational Nature of Personal Identity // Minds and Machines. 2011. № 21. Р. 549-566.

17. Hameroff S., Penrose R. Consciousness in the Universe // Physics of Life Reviews. 2014. Vol. 11 (1). P. 39-78.

18. Iacoboni M. Imitation, Empathy and Mirror Neurons // Annual Review of Psychology. 2009. № 60. P. 653-670.

19. Rosenthal D. M. Consciousness and Confidence [Электронный ресурс] // Neuropsychologia, 2018. URL: at: https://www.researchgate.net/publication/322662610_Consciousness_and_confidence (дата обрашения: 07.10.2019).

20. Valitutti A., Trautteur G. Providing Self-aware Systems with Reflexivity // Lecture Notes in Computer Science. 2017. July. P. 418-427

21. Vogeley K. Two Social Brains: Neural Mechanisms of Intersubjectivity. URL: http://rstb.royalsocietypublishing.org/content/royptb/372/1727/20160245.full.pdf (дата обращения: 07.10.2019).


Review

Views: 85


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)