Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

PSYCHOLOGICAL PROLEGOMENA TO THE «NATURAL ONTOLOGY» BY HERMANN ULRICI (BASED ON THE MATERIALS OF KAZAN THEOLOGICAL ACADEMY)

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-3-99-113

Abstract

The article has a two-focussed aim: to consider the interest of the representatives of Russian theological and academic theism in the heritage of the second wave of German speculative idealism in the person of Hermann Ulrici and to identify Ulrici’s position concerning the rationale for the unity of the psychological and physiological in humans. The methodology of the study includes historico-philosophical reconstruction and hermeneutic analysis. The study reveals that Russian scholars showed a steady interest in Ulrici’s works on theological, anthropological and natural science problems. The theoretical value of the article lies in the identification of Ulrici’s views on the possibility of philosophical and scientific grounding of humans’ elementary psychic activity. According to Ulrici, perception is neither transformation nor the product of assimilation of the perceived objects but rather innate reaction of the soul to the outer influence. It is concluded that the Russian psychologists-metaphysics took into consideration the achievements of philosophical and scientific thought of the West, which influenced the formation of psychology as an independent branch of scientific knowledge.

About the Author

V. V. Bondarenko
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Бердникова А. Ю. «Назад к Канту» или «назад к Лейбницу»? Критический взгляд из истории русского метафизического персонализма // Кантовский сборник. 2017. Т. 36. № 2. С. 33-45.

2. Буткевич Т. Спиритизм. Его историческое развитие, религиозно-философские воззрения и отношение к христианству. Харьков, 1887. 128 с.

3. Буткевич Т. Учение теистов о религии и её сущности // Вера и разум. 1903. Т. I. Ч. 2. С. 523-550.

4. Вержболович М. О. Обзор главнейших направлений психологии текущего столетия // Вера и разум. 1893. Т.II. Ч. 3. 581-648.

5. Гусев Ф. Теистическая тенденция в философии Фихте младшего и Ульрици // Труды Киевской духовной академии. 1874. Февраль. С. 137-188.

6. Две преждевременные кончины // Православный собеседник. 1884. Ч. I. С. 416-420.

7. Дмитриевский И. Спиритизм. Опыт исследования вопроса с точек зрения: естественно-научной, исторической, философской и христианской // Вера и разум. 1910. Т. IV. № 24. С. 156-180.

8. Знаменский П. В. История Казанской духовной академии за первый (дореформенный) период её существования 1842-1870. Казань: Типография Императорского Университета, 1892. 592 с.

9. Золотухин В. В. Две основные проблемы и два этапа немецкого спекулятивного идеализма // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. 2015. № 1 (57). С. 41-55.

10. Луценко В. Е. Духовно-академическая философия в России и европейский теизм второй половины XIX века: автореф. дис.. канд. филос. наук. Благовещенск, 2008. 21 с.

11. Мейер-Штейнег Т. История медицины. М.: Государственное издательство, 1925. 463 с.

12. Милославский П. А. Немецкая интеллигенция (Письма из-за границы) // Православный собеседник. 1875. Т. III. С. 110-121.

13. Милославский П. А. Типы современной философской мысли в Германии // Православный собеседник. 1877. Т. II. С. 64-111.

14. Митропольский М. И. Душа человека и её отношение к телу, по учению современного естествознания // Православный собеседник. 1879. Ч. 2. С. 393-442.

15. Нечаев Н. К спекулятивному обоснованию религиозной веры. Конструкция доказательств бытия Божия в религиозно-философском миросозерцании Ульрици // Вера и разум. 1913. Т. II. № 12. С. 268-383.

16. Пишун С. В. Немецкие профессора у истоков преподавания философии в Санкт-Петербургской духовной академии в начале XIX века // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2004. № 1. С. 22-26.

17. Соловьев А. П. Влияние Санкт-Петербургской духовной академии на формирование казанской духовно-академической философии в XIX в. // Актуальные вопросы современного богословия и церковной науки: материалы конференции. 2017. С. 40-51.

18. Соловьев А. П. Идейное наследие архиепископа Никанора (Бровковича) (1826-1890) и философская мысль в Казанской духовной академии последней четверти XIX - начала XX вв. // Христианское чтение. 2016. № 1. С. 8-33.

19. Столяров А. Г. Критика философского догматизма и критицизма в концепциях логико-гносеологической школы Санкт-Петербургской духовной академии в середине XIX - начале XX вв. (на примере учений А. Е. Светилина и М. И. Каринского) // Религиоведение. 2016. № 2. С. 91-102.

20. Хондзинский П. Синтез опытной психологии и метафизики в духовно-академической науке второй половины XIX столетия: А. Е. Светилин и его ученики // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2015. № 4. С. 152-174.

21. Чупикова Н. И. Перспективы решения психофизиологической проблемы: деятельность мозга, психика и явления сознания // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 2. С. 120-133.

22. Шеховцова Л. Ф., Зенько Ю. М. Психология в духовных школах России // Христианская психология [сайт]. URL: http://psyheo.by/psihologiya-v-duhovnyh-shkolah-rossii (дата обращения: 04.03.2019).


Review

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)