Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

GENERAL SCIENTIFIC ALGORITHM OF COGNITION AND FORMS OF SCIENTIFIC RESEARCH

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2022-2-15-21

Abstract

Aim. At the epistemological level, fixing the results of scientific research, to identify the forms of the process of searching for truth, which are categories, laws, principles, concepts and scientific theories.
Methodology. The work was carried out on the basis of a systematic approach, taking into account the interdisciplinary significance of the subject under study.
Results. It is revealed that epistemological forms acquire scientific status only if they reflect the essence of certain fragments of being, have their own specific ontological basis. Concepts (categories) reflect the essence of the elements of the subject area of a particular science; laws are the essence of their connections; principles – the essence of the ways (sequences) of links between elements of a particular subject field; concepts – the essence of the impact of classes of environmental phenomena on the phenomena studied by a particular science; theories – the essence of the influences of the environment on them as a kind of holistic formation.
Research implications. The results of the study can be used to improve methodological competencies at the stage of modernization of the education system.

About the Authors

D. Kostadinovich
University of Niš
Russian Federation

Danijela D. Kostadinovic – Dr. Sci. (Philology), Assoc. Prof., Faculty of Philosophy

Univerzitetskitrg 2, Niš 18106



Ya. V. Bondareva
Moscow Region State University
Russian Federation

Yana V. Bondareva – Dr. Sci. (Philosophy), Prof., Head of the Department, Department of Philosophy

ul Veri Voloshinoy 24, Mytischi 141014



References

1. Загребин М. В., Буренков С. В. О первостихии разумного категориального способа мышления // Философские и методологические проблемы исследования российского общества: сборник трудов IV Международной научной конференции / под общ. ред. Г. В. Бариновой, Л. В. Блонского, С. Н. Климова. М.: Российский университет транспорта, 2020. С. 140–146.

2. Загребин М. В., Буренков С. В. Наука как сложное социальное явление // Философские и методологические проблемы исследования российского общества: сборник трудов V Международной научной конференции, Москва, 25 ноября 2021 г. М.: Российский университет транспорта, 2022. С. 133–145.

3. Кокорин А. А. Методология научных исследований. М.: МГОУ, 2015. 353 с.

4. Молоков Ю. Г., Синенко В. Я. Новая Россия и новое образование (приглашение к разговору) // Сибирский учитель. 2010. № 4 (70). С. 27–28.

5. Синенко В. Я., Кондратенко А. П., Буланкина Н. Е. Принцип концептуального взаимодействия в преподавании гуманитарных и естественных наук // Сибирский учитель. 2017. № 4 (113). С. 13–16.

6. Синенко В. Я. О модернизации системы дополнительного профессионального педагогического образования // Методист. 2011. № 9. С. 5–9.

7. Ellul J. Autopsy of Revolution. Eugene, Oregon: Wipf and Stock, 2012. 318 p.

8. Gadamer H. G. Truth and Method. London, New York: Continuum, 2004. 637 p.


Review

Views: 110


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)