Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

CULTURE, EDUCATION AND THE PROBLEMS OF PERSONALITY FORMATION IN A GLOBALIZED AND ATOMIZED WORLD COMMUNITY

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-3-55-64

Abstract

The article deals with the relationship between such phenomena as personality formation, education and culture determined by modern tendencies in the world development, with special attention being paid to such tendencies as globalization and “atomization” which have spread over the whole world community. Based on the systemic approach, the authors reveal the interdependence of these processes and explore the meaning of contemporary social practice and practice-oriented education that manifests itself at different stages of a socially mature and reliable personality’s development. The theoretical and practical value of the study lies in justification of the ways and means of attaching social determination to these processes and identification of the role of the state in individual’s civil development.

About the Authors

N. V. Mikhalkin
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


A. N. Averyushkin
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


References

1. Бялый Ю. Управляемый хаос // Красная весна: [сайт]. URL: https://rossaprimavera.ru/article/управляемый-хаос (дата обращения: 05.05.2018).

2. Бондарева Я. В., Молчан Э. М. Духовно-нравственные ценности как вектор развития социальных систем // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2019. № 1. С. 43-51.

3. Васина Ю. М., Панферова Е. В., Яковлева А. Е. Реализация практико-ориентированного образования через современные технологии обучения студентов в вузе // Обеспечение качества образовательного процесса: традиции и инновации: материалы конференции. Тула, 2015. С. 55-58.

4. Володина О. В. Ноосферные ориентиры духовности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2016. № 4. С. 6-13.

5. Курбатов А. В. Ценностно-смысловая парадигма образования // Православный учёный в современном мире. Ценности православного мира и современное общество: сб. Воронеж: Истоки, 2015. С. 240-244.

6. Михайлина С. А. Ценности корпоративной культуры: свобода и ответственность // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2015. № 4. С. 29-35.

7. Николаева А. А., Бокова А. С. Приоритетные направления молодёжной политики в учреждениях профессионального образования в субъектах РФ // Вестник университета. 2017. № 3. С. 227-231.

8. Проблемы военной безопасности России в XXI веке. Социально-гуманитарный анализ / под ред. В. П. Беркута, В. С. Пусько. Балашиха, 2018. 254 с.


Review

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)