Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

MODERN MASS MEDIA TENDENCY TO ENTERTAINING IN CONTEXT OF PHILOSOPHICAL TRADITION

Abstract

In the late 20th century economic development of western countries resulted in a tendency to increase the role of entertainment in mass media. Most representative for this TV, radio and press trend became a phenomenon called "infotainment”. The aim of this article is to represent it through the lenses of philosophical tradition of the second half of the 20th century, according to which modern mass media were taken as an instrument for identity annihilation and establishing media hyperreality.

About the Author

D. . Yeremina
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Бодрийяр Ж. В тени молчаливого большинства [Электронный ресурс]// Библиотека Максима Мошкова: [сайт]. -URL: http://lib.ru/FILOSOF/BODRIJAR/ silent.txt (дата обращения: 18.06.2013).

2. Бодрийяр Ж. Экстаз коммуникации [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий [сайт]. [2008]. -URL: http://gtmarket.ru/laboratory/ expertize/3091 (дата обращения: 18.06.2013).

3. Бодрийяр Ж. Эстетика утраты иллюзий [Электронный ресурс] // Журнал «Элементы. Евразийское обозрение», № 9 [сайт]. [2000]. - URL: http://elements. lenin.ru/9bodrial.htm (дата обращения: 05.07.2013).

4. Володина М.Н. Язык СМИ - основное средство воздействия на массовое сознание // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования; под ред. М.Н. Володиной. - М.: Изд-во МГУ, 2003. - С. 23.

5. Дебор Г. Общество спектакля [Электронный ресурс]// Либертарная библиотека [сайт]. - URL: http://avtonom.org/old/lib/ theory/debord/society_of_spectacle.html (дата обращения: 18.06.2013).

6. Кроукер А., Кук Д. Телевидение и торжество культуры [Электронный ресурс] // Журнал «Комментарии», № 11 [сайт]. [1997]. - URL: http://www.commentmag. ru/archive/11/12.htm (дата обращения: 18.06.2013).

7. Маклюэн М. Понимание медиа: Внешние расширения человека [Электронный ресурс] // Российский общеобразовательный портал [сайт]. - URL: http:// edu.of.ru/attach/17/11602.pdf (дата обращения: 18.06.2013).

8. Buchwald M. Infotainment: politischer Diskurs als Unterhaltung?// Politische Kultur und Fernsehen: Beiträge zu den 1. Saarbrücker Medientagen, Reinhold Kopp (Herausgeber). - Berlin: Wiss.-Verl. Spiess, 1991. - S. 65-76.

9. Goldbeck K. Gute Unterhaltung, schlechte Unterhaltung. Die Fernsehkritik und das Populäre. - Bielefeld: Transcript, 2004. -362 S.

10. Postman N. Wir amüsieren uns zu Tode: Urteilsbildung im Zeitalter der Unterhaltungsindustrie. - Frankfurt-am-Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 2008. - 208 S.

11. Sch öbi K. Infotainment. - Luzern: PHZ Luzern, 2012. - 24 S.

12. Schöbi K., Mosimann H. Infotainment -Gratwanderung zwischen Information und Unterhaltung. - Luzern: Kantonaler Lehrmittelverlag Luzern, 1996. - 112 S.


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)