Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

IS CONSCIOUSNESS THE ONLY THING THAT WE KNOW IMMEDIATELY

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-3-8-17

Abstract

The article considers, in a critical way, the idea of subjectivity of our conscious experience, which is very important for the problem of the relation between consciousness and reality. The extreme form of this idea is the thesis of the complete subjectivity of our experience. According to it, our experience is nothing else but consciousness, treated as a separate independent area. The article is targeted to show the way for disproving the thesis of the complete subjectivity of our experience. The author demonstrates that this thesis is not evident and that it could hardly be proved, because the subjectivity of the whole experience, not a part of it, must be reasoned in this case. If further investigation proves that our experience contains non-subjective components, we will receive a good reason to accept the realistic conception of human experience instead of the criticized thesis.

About the Author

D. B. Pouchkov
Emperor Alexander I Saint-Petersburg State Transport University
Russian Federation


References

1. Аллахвердов В. М. Методологическое путешествие по океану бессознательного к таинственному острову сознания. СПб.: Речь, 2003. 368 с.

2. Антоновский А. Ю. Существует ли мир без наблюдателя? // Эпистемология и философия науки. 2015. Т. 46. № 4. С. 28-34.

3. Бажанов В. А. Деятельностный подход и современная когнитивная наука // Вопросы философии. 2017. № 9. С. 162-169.

4. Егоров А. Г. Онтология смысла [Электронный ресурс] // Философская мысль. 2016. № 12. URL: http://e-notabene.ru/fr/article_20390.html (дата обращения: 07.06.2019)

5. Иванов Д. В. Энактивизм и проблема сознания // Эпистемология и философия науки. 2016. Т. 49. № 3. С. 88-104.

6. Лекторский В. А. Познание, действие, реальность // Вопросы философии. 2017. № 9. С. 5-23.

7. Лекторский В. А. Философия. Познание. Культура. М.: Канон+, 2012. 384 c.

8. Лекторский В. А., Пружинин Б. И. «Реалистический поворот» в современной эпистемологии, философии сознания и философии науки? Материалы «круглого стола» // Вопросы философии. 2017. № 1. С. 5-38.

9. Мейясу К. После конечности: эссе о необходимости контингентности. Екатеринбург: Кабинетный учёный, 2015. 196 с.

10. Мур Д. Э. Опровержение идеализма // Историко-философский ежегодник. М.: Наука, 1987. С. 247-265.

11. Ойзерман Т. И. Марксизм и утопизм. М.: Прогресс-Традиция, 2003. 568 с.

12. Пучков Д. Б. Некорректность марксистско-ленинской трактовки соотношения материи и сознания // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2018. № 2. С. 17-27.

13. Самылов О. В. Историческое познание и историзм в XX веке // Россия и мир в новое и новейшее время - из прошлого в будущее: материалы конференции. Т. 2. СПб., 2019. С. 186-190.

14. Сартр Ж. П. Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии. М.: Республика, 2000. 639 с.

15. Серль Д. Природа интенциональных состояний // Философия, логика, язык. М.: Прогресс, 1987. С. 96-126.

16. Феррарис М. Что такое новый реализм? // Вопросы философии. 2014. № 8. С. 145-159.

17. Bryant L., Srnicek N., Harman G. Towards a Speculative Philosophy // The Speculative Turn: Continental Materialism and Realism. Melbourne: Re.press, 2011. P. 1-18.

18. McDowell J. Mind and World. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1994. 191 p.

19. Varela F. J., Thompson E., Rosch E. The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge, MA: The MIT Press, 1991. 328 p.


Review

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)