Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

ANTHROPIC PRINCIPLE: SOME ONTOLOGICAL FOUNDATIONS OF SCIENTIFIC AND TECHNICAL DEVELOPMENT OF CHINA

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-2-134-144

Abstract

The purpose of this study is to determine the ontological basis of scientific and technical development of Chinese civilization. The procedure of research and the general system of actions for the organization of research is determined by the understanding and explanation of the anthropic principle. It includes: the basis, criticism and limitation of the principle from the standpoint of Chinese philosophy. The author conducted a philosophical and methodological analysis of the scientific and technical development of Chinese civilization on the basis of the key components of the structure of scientific and cognitive activity. The author showed that the ontological basis of scientific and technical development of China is determined by the philosophical and methodological doctrine of the unity of culture and method, freedom, love of wisdom and humanity. The theoretical and practical significance of the results is due to the identified set of ontological foundations of scientific and technical development of Chinese civilization in the context of the anthropic principle.

About the Author

D. A. Zhurenkov
Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Бичурин Н. Я. Изображение Первого начала, или О происхождении физических и нравственных законов // Московский телеграф, 1832. Ч. 48. № 23. С. 285-316.

2. Буддийский взгляд на мир / ред.-сост. Е. П. Островская, В. И. Рудой. СПб., 1994. 462 с.

3. Гэ Хун. Баопу-цзы / пер. с китайского Е. А. Торчинова. СПб., 1999. 384 с.

4. Духовная культура Китая. Том 1: Философия / гл. ред. М. Л. Титаренко. М.: Восточная литература, 2006. 727 с.

5. Книга знаний: Беседы с выдающимися мыслителями нашего времени / пер. с фр. Г. Наумовой. М.: Прогресс-Традиция, 2010. 504 с.

6. Кобзев А. И. Учение Ван Янмина и классическая китайская философия. М., 1983. 354 с.43

7. Кобзев А. И. Философия китайского неоконфуцианства. М.: Восточная литература, 2002. 606 с.

8. Mалявин В. В. Сумерки Дао. Культура Китая на пороге Нового времени. М., 2000. 436 с.

9. Маслов А. А. Мистерия Дао. Мир «Дао дэ цзина». М.: Сфера, 1995. 568 с.

10. Чжу Си. О сознании (синь): Из философского наследия Чжу Си. М., 2002. 318 с.

11. Радуль-Затуловский Я. Б. Дай Чжэнь - выдающийся китайский просветитель // Вопросы философии, 1954 № 4. С. 119-128.

12. Рифтин Б. Л. От мифа к роману: Эволюция изображения персонажа в китайской литературе. М.: Наука, 1979. 360 с.

13. Рыков С. Ю. Лики китайской рациональности // Историко-философский ежегодник. 2018. Т. 33. C. 89-118.

14. Степин В. С. Философия и методология науки. М.: Академический проект; Альма Матер, 2015. 716 с.

15. Торчинов Е. А. Пути философии Востока и Запада: Познание запредельного. Спб.: Пальмира, 2017. 463 с.

16. Чжан Жу-Cинь. Критика прагматистской философии Ху Ши. М.: Издательство иностранной литературы, 1958. 108 с.

17. Шао Юн. Числа превращений дикой сливы мэй-хуа (Мэйхуа и шу). Киев, 1993. 104 с.

18. Шедевры китайской классической прозы / пер. с кит. В. М. Алексеева. М., 2006. 973 с.

19. Graham A. C. Two Chinese Philosophers: Ch’eng Ming-tao and Ch’eng Yi-Ch’uan. London, Lund Humphries, 1958. 195 p.


Review

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)