Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

TOWARDS THE NATURE OF MODERN EDUCATIONAL SPACE IN THE CONTEXT OF RUSSIAN SOCIETY VALUES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2015-3-61-66

Abstract

Under modern conditions of instability of social life, transformation of public institutions, uncertainty of social regulators the most promising research methodology of educational space of Russian society, given its complexity, spiritual ambivalence, political and economic engagement and commitment of some social actors to endow education with relative moral characteristics is the axiological approach. It takes into account the value specificity of the studied object, its social ties and relations. In this paper an attempt is made to interpret the essential features of Russian educational space in modern conditions by means of axiological analysis

About the Authors

P. . Petriy
Military University of the Ministry of Defence of the Russian Federation
Russian Federation


S. . Kryakvina
Military University of the Ministry of Defence of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Беликова С.С. Образовательное пространство вуза: состояние и социокультурный потенциал формирования творческой способности: автореф. дис.. канд. социол. наук. Ростов на/Д., 2009. 31 с.

2. Бурухина Л.В. Проблема организации образовательного пространства в обществе, основанном на знании (социально-философский анализ): автореф. дис.. канд. филос. наук. Тверь, 2009. 23 с.

3. Веряев А.А., Шалаев И.К. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства // Педагог. 1998. № 4. С. 3-12.

4. Владимир Путин: АТР необходимо единое образовательное пространство // Наука и технологии РФ. [Электронный ресурс]. URL: http://www.strf. ru/material.aspx?CatalogId=221&d_ no=48786#.VZ0oUZY5EfQ (дата обращения: 23.05.2015).

5. Гинецинский В.И. Проблема структурирования образовательного пространства // Педагогика. 1997. № 3. С. 10-15.

6. Ефремова Л.И. Регионализация и глобализация образовательного пространства СНГ: социально-философский анализ: автореф. дис. канд. филос. наук. М., 2010. 22 с.

7. Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.

8. Зинченко В.П. Дистанционное образование: к постановке проблемы // Педагогика. 2000. № 2. С. 23-34.

9. Путилло Л.В. Трансформация образовательного пространства России в условиях информатизации общества (социологический анализ): автореф. дис.. канд. социол. наук. М., 2003. 28 с.; ил.

10. Сенько Ю.В. Гуманизация образовательной среды в университете // Педагогика. 2001. № 5. С. 25-27.

11. Толыпина Ю.А. От информационнообразовательной среды - к информационно-образовательному пространству // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). СПб.: Реноме, 2012. С. 86-89.

12. Филатова Н.С. Философские основания модели образовательного пространства: Болонский сценарий развития: автореф. дис.. канд. филос. наук. Чебоксары, 2007. 22 с.

13. Фрумин И.Д., Эльконин Б.Д. Образовательное пространство как пространство развития («школа взросления») //Вопросы психологии. 1993. № 1. С. 24-32.

14. Цукер А.А. Образовательное пространство школы // Управление школой. 2004. № 27-28.

15. Шендрик И.Г. Образовательное пространство субъекта и его проектирование: монография. М.: АПКиПРО, 2003. 454 с.

16. Evaluating Quality in Educational Spaces: OECD/CELE Pilot Project / By Hannah von Ahlefeld. CELE Exchange. 2009. № 9. P. 1-6.

17. Farren M. Co-creating an educational space // Educational Journal of Living Theories. 2008. № 1. P. 50-68.


Review

Views: 85


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)