Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

MODERN CONCEPTS OF THE WORLDVIEW CONSTRUCTION IN HUMAN CONSCIOUSNESS AND SCIENCE

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2016-4-22-28

Abstract

The paper describes and analyzes modern concepts of the worldview construction both in human consciousness and science in general. Investigating the constructivist approach in epistemology, the author concludes that the scientific rationality at the present stage of science development is built on a united scientific worldview which is an interdisciplinary construct. The article describes in detail the conception of an interdisciplinary that stands out as special kind of social technology of scientific research and at the same time creates certain pieces of social ontology, which promotes the formation of new organization forms of scientific knowledge. By the example of the socio-constructivist approach to the definition of the social worldview, the author describes the modern process of constructing a worldview in human consciousness. The author believes that each special scientific worldview is in turn a special language worldview, because it is described by the specific language means. The article studies the conception of a mental linguistic construct of the language worldview. The author concludes that in the center of the social worldview is the creative communicative personality that constructs and at the same time is under construction of social reality in the process of its cognition.

About the Author

Olga Dzhigan
National Research University of Electronic Technology
Russian Federation


References

1. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социоло гии знания. М.: Медиум, 1995. 323 с.

2. Даниелян Н.В. Конструктивистский и научно-рациональный подходы в естественных науках: монография. М.: Издательство МГОУ 2011. 266 с.

3. Касавин И.Т. Междисциплинарные исследования и социальная картина мира // Фило софия науки. Ежегодник / отв. ред. И.А. Герасимова. М.: ИФ РАН, 2014. С. 9-26.

4. Лекторский В.А. Реализм, антиреализм, конструктивизм и конструктивный реализм в современной эпистемологии и науке // Конструктивистский подход в эпистемологии и науках о человеке / отв. ред. В.А. Лекторский. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2009. С. 5-40.

5. Маркова Л.А. Трансформация междисциплинарности в контексте социальной эписте мологии // Философия науки. / отв. ред. И.А. Герасимова. М.: ИФ РАН, 2014. С. 27-35.

6. Матьяш О.И. Что такое коммуникация и нужно ли нам коммуникативное образова ние / [Электронный ресурс]. URL: http://www.russcomm.ru/rca_biblio/m/matyash01. shtml (дата обращения: 21.10.2015).

7. Соколова Е.Е., Гурина Р.В. О соотношении языковой и научной картин мира // Гумани тарные науки: теория и методология. 2010. № 3. С. 83-88.

8. Стёпин В.С. Российская ментальность и рыночные реформы // Экономика и обще ственная среда: неосознанное взаимовлияние: науч. записки и очерки / под ред. О.Т. Богомолова М.: Ин-т экономич. стратегий, 2008. С. 143-166.

9. Gergen, K.J. The Social Constructionist Movement in Modern Psychology. // American Psychologist. 1985. Vol. 40. No. 3. P. 266-275.

10. Gergen, K.J. Towards Transformation in Social Knowledge. New York: Springer-Verlag, 1982. 260 p.


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)