Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

AXIOLOGICAL DETERMINANTS OF DEVELOPMENT IN MANAGING COMPLEX SOCIAL ORGANIZATIONS

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-2-67-75

Abstract

The aim of this paper is to examine the process of changing values and examine their dependence on managerial tasks of a complex social organization by defining axiological determinants of the social organization. The author analyzed a considerable amount of research in the field of philosophy, economics, social management on the development of social organization and management; the characteristic of methodology and environmental complexity of a social organization. It is proved that the development of a social organization is defined by the axiological (socio-philosophical) determinants that reflect the phase and corresponding stage in the development of the society. Depending on the phases and stages of the development of the society, the developmental process of a social organization will focus either on functioning and sustainability of its existence in the environment, or on innovative development of various kinds. The article is addressed to a wide range of social management researchers.

About the Author

V. L. Perminov
Public Budgetary Educational Institution «School no. 354 named after D. M. Karbyshev»
Russian Federation


References

1. Абдеев Р. Ф. Диалектика прогрессивной линии развития как гуманная общечеловеческая философия для XXI века. М.: Владос, 1994. 334 с.

2. Бакурадзе А. Б. Аксиологические основания управления социальной организацией: философский анализ: автореф. дис. … док. филос. наук. М., 2015. 40 с.

3. Бакурадзе А. Б. Функции и иерархия ценностей управления социальной организацией // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2018. № 1. С. 17-26.

4. Бондарева Я. В., Бакурадзе А. Б. Аксиологические основания эволюции управления // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2015. № 1. С. 26-38.

5. Воронцова В. Г. Гуманитарно-аксиологические основы постдипломного образования педагогая. Псков, 1997. 421 с.

6. Губман Б. Л. Теория наррации аналитической философии истории и наследие прагматизма // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2018. № 2. С. 130-143.

7. Евдокимов И. А. Социальные антагонизмы в критической теории Ноама Хомского // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2018. № 2. С.173-183.

8. Каган М. С. Проблемы методологии гуманитарного познания. Избранные труды. М.: Юрайт, 2018. 321 с.

9. Каган М. С. Теоретические проблемы философии. Избранные труды. Ч. 2. М.: Юрайт, 2018. 191 с.

10. Каган М. С. Философия культуры. СПб.: Петрополис, 1996. 416 с.

11. Песоцкий В. А., Чугунов В. М. Философско-методологические и политологические аспекты управленческой деятельности современного руководителя. М.: ИИУ МГОУ, 2016. 254 с.

12. Перминова Л. М. Самоидентификация учителя: опыт дидактической рефлексии. СПб., 2004. 388 с.

13. Романов К. В. Семья и школа как феномен культурной антропологии: автореф. дис. … док. филос. наук. СПб, 2004. 36 с.

14. Сенге П., Клейнер А., Росс Р., Смит Б., Рот Д., Робертс Ш. Танец перемен: Новые проблемы самообучающихся организаций. М.: Олимп-Бизнес, 2017. 304 с.

15. Сергейчик Е. М. Философская рациональность как основа осмысления исторического процесса: автореф. дис. … док. филос. наук. СПб, 1997. 34 с.

16. Славин Б. Б. Эпоха коллективного разума. О роли информации в обществе и о коммуникативной природе человека. М.: Ленанд, 2013. 320 с.

17. Шваб К. Четвертая промышленная революция. М., 2018. 208 с.

18. Шумпетер Й. А. История экономического анализа. Т. 3. СПб.: Экономическая школа, 2001. 676 с.


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)