Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE IMPACT OF DIGITALIZATION ON THE FORMATION OF SPIRITUAL AND MORAL VALUES OF THE SUBJECTS OF INTERACTION IN GLOBAL AGE

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-2-55-66

Abstract

The article considers the influence of digitalization which formed a tendency to the formation of a single global virtual space with its own consumer culture on the formation of spiritual and moral values of the subjects of interaction in social systems. The research methodology includes systematic, informational, axiological approaches and a socio-philosophical analysis of the current problems of virtual reality. The attention is focused on the fact that many new digital forms are being created. On the one hand, they are a kind of autonomous digital worlds that require their own virtual spaces, and on the other hand they strive not to lose their connection with social systems. The study proves the Internet and other means of digitalization of the world community create a virtual reality and fundamentally change the meaning of socio-cultural communications bringing an unknown, new system of alleged values into modern society and thus changing the world of human values and attitudes. The theoretical and practical value of the study lies in the fact that the author managed to prove that the increasing flow of information enhances its influence on social systems, which may cause unpredictable global problems as well as reconsideration of human values. In perspective this process would turn the personality towards the revaluation of world values and formulate new requirements for the value basis of social systems. The article is intended for experts in social philosophy, lecturers in philosophy and postgraduate students.

About the Author

E. M. Molchan
Sergiyev-Posad Toy Institute
Russian Federation


References

1. Аракелян С. М. Самоорганизующаяся информационная среда с децентрализованным управлением для взаимодействия образовательных учреждений // Интернет-порталы: содержание и технологии. М.: Просвещение, 2007. №. 4. С. 440-464.

2. Бакурадзе А. Б., Бондарева Я. В. Аксиологические основания эволюции управления // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2015. № 1. С. 26-38.

3. Герасимова Д. В. Интернет и его влияние // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 11-4. С. 649-651.

4. Гринева О. А. Трансформация человеческого бытия в условиях современного информационного общества: социально-философский анализ: дис. канд. филос. наук. Красноярск, 2017. 154 с.

5. Колодина А. А. Процесс преемственности культурных ценностей в современной транзитивной России: дис. док. филос. наук. М., 2017. 373 с.

6. Кончаковский Р. В. Сетевое интернет-сообщество как социокультурный феномен: автореф. дис. … канд. социол. наук, Екатеринбург, 2010. 22 с.

7. Кучукян А. В. Социоструктурные детерминанты влияния виртуальных сетей на протестную активность современной молодежи: дис. док. филос. наук. Ставрополь, 2017. 85 с.

8. Петрий П. В. Общественный идеал как фактор модернизации России в условиях глобализации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2017. № 2. С. 55-63.

9. Ростовцева М. В., Машанов А. А., Хохрина З. В. Социально-философские проблемы социализации личности в условиях информатизации современного общества // Фундаментальные исследования. 2013. № 5-6. С. 1282-1286.

10. Сергеева Б. М. Социальные сети как фактор формирования социальных установок современной молодежи: дис. канд. псих. наук. М., 2017. 212 с.

11. Стрекалова Н. Б. Сетевые коммуникации в современном образовании // Педагогический опыт: теория, методика, практика: материалы конф. Чебоксары: Интерактив плюс, 2016. № 1 (6). С. 116-117.

12. Троегубов Ю. Н. Проблемы противодействия экстремизму в сети интернет // Гуманитарный вектор. Серия: История, политология. 2014. № 3 (39). С. 143-147

13. Maykova V. P., Falko V. I., Molchan E. M. Transformation of Educational Activity: Social and Philosophic Aspects // International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Ecological Studies (CESSES 2018). 2018. Р. 8-12.


Review

Views: 799


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)