Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

FACTORS OF FORMING SOCIAL CONSCIOUSNESS AS AN OPEN SYSTEM IN CONTEMPORARY RUSSIA

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2017-3-22-30

Abstract

Open public consciousness as a sustainable social consciousness should be provided with positive feedback and a set direction of social development, the so-called vector of development of social consciousness. In this paper, we consider the public consciousness as an open system through its stability. In this case the public consciousness is characteristic of continuity, regular opportunity to return to its initial state in the phase space during the development, and little to deviate from a certain state at small changes. The author concludes that for the purposes of the fruitful activity of the mass media and interpersonal communication it is necessary to study in theory the ratio of information awareness and society’s real life.

About the Author

Dmitrii A. Ilchenko
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Багиров Э.Г. Очерки теории телевидения. М.: Искусство, 1978. 151 с.

2. Березин В.М. Массовая коммуникация: сущность, каналы, действия. М.: РИП-Холдинг, 2003. 174 с.

3. Бир С. Мозг фирмы / пер. с англ. М.М.Лопухина. М.: Радио и связь, 1993. 415 с.

4. Гавра Д. Основы теории коммуникации: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2011. 288 с.

5. Грачев М.Н. Политическая коммуникация // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 1999. № 1. С. 24-39.

6. Землянова Л.М. Современная американская коммуникативистика. Теоретические концепции, проблемы, прогнозы. М.: Издательство Московского университета, 1995. 271 c.

7. Интерсубъективность в науке и философии / отв. ред. Н.М. Смирнова. М.: Канон+, 2014. 416 с.

8. Майкова В.П. Массовая коммуникация и межличностное общение в формировании общественного сознания // Вестник Московского государственного университета леса - Лесной вестник. 2011. № 3. С. 199-202.

9. Панарин И.Н. СМИ, пропаганда и информационные войны [Электронный ресурс] // История пропаганды: [сайт]. URL: http://propagandahistory.ru/books/Igor-Panarin_SMI--propaganda-i-informatsionnye-voyny/36 (дата обращения: 28.09.2017).

10. Почепцов Г.Г. Теория коммуникации. М.: Рефл-бук, Киев: Ваклер. 2001. 656 с.

11. Терин В., Шихирев П. Массовая коммуникация как объект социологического анализа // Массовая культура: иллюзии и действительность. М., 1975. С. 208-232.

12. Хабермас Ю. Современная западная теоретическая социология: pеферативный сборник. Вып. I. М.: ИНИОН РАН, 1992. 135 с.

13. Хоркхаймер М., Адорно Т.В. Диалектика просвещения. Философские фрагменты / пер. с нем. М. Кузнецова. М., СПб.: Медиа: Ювента, 1997. 312 с.

14. Ясперс К. Идея университета / пер. с нем. Т.В. Тягуновой, ред. пер. О.Н. Шпарага; под общ. ред М.А. Гусаковского. Минск: БГУ, 2006. 159 с.

15. Gerbner G., Schramm W. Commukations, Studi of // International Encyclopedia of Communikations. Vol. 1. N.Y., Oxford, 1989. P. 358.


Review

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)