Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

EFFECTIVE METHODS OF MANIPULATIVE INFLUENCE IN POLITICAL ADVERTISING

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2017-4-78-85

Abstract

The article addresses the subject of manipulative influence of political advertising on collective consciousness. The study analyzes the method of profile or behavioral targeting which aims at obtaining and processing the information about the actions of a potential voter on the Internet, through which the manipulator can identify the main features of the object of manipulation: habits, fears, addictions - targets of manipulative influence at which the psychological impact is directed. As a result, it is concluded that having the necessary information about voters, the manipulator creates conditions under which they changes their political ideas and landmarks.

About the Authors

Iulia V. Puyu
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


Yekaterina A. Kuznetsova
St. Petersburg State University of Economics
Russian Federation


References

1. Бабурин В.А., Яненко М.Е. Технологии Big Data в сервисе: новые рынки, возможности и проблемы [Электронный ресурс] // Технико-технологические проблемы сервиса. 2014. № 1 (27). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-big-data-v-servise-novye-rynki-vozmozhnosti-i-problemy (дата обращения: 17.03.2017).

2. Боер В.М. К вопросу о понятии, признаках и юридических свойствах информации [Электронный ресурс] // Пробелы в российском законодательстве. 2012. № 1. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-ponyatii-priznakah-i-yuridicheskih-svoystvah-informatsii (дата обращения: 27.03.2017).

3. Пую Ю.В. Философия манипулирования. СПб.: Издательство Политехнического университета, 2009. 243 с.

4. Пую Ю.В., Кузнецова Е.А. Сущность и способы ограничения политического манипулирования // Территория детства: образовательные практики и манипулятивные технологии: сборник научных трудов. СПб.: Издательство Политехнического университета, 2015. С. 36-39.

5. Пую Ю.В., Свиридкина Е.В., Кузнецова Е.А. Современные манипулятивные технологии политической рекламы // Научное мнение. № 12. С. 58-62.

6. Расследование Das Magazin: как Big Data и пара учёных обеспечили победу Трампу и Brexit [Электронный ресурс] // The Insider: [сайт]. URL: http://theins.ru/politika/38490 (дата обращения: 17.03.2017).

7. Kosinski M., Matz M.S., Gosling S.D., Popov V., Stillwell D. Facebook as a Research Tool for the Social Sciences: Opportunities, Challenges, Ethical Considerations, and Practical Guidelines [Электронный ресурс] // American Psychologist. September 2015. Vol. 7. Iss. 6. URL: https://www.gsb.stanford.edu/faculty-research/publications/facebook-research-tool-social-sciences-opportunities-challenges (дата обращения: 17.07.2017).

8. Kosinski M., Matz S.C., Gosling S.D., Popov V., Stillwell D. Facebook as a research tool [Электронный ресурс] // Monitor on Psychology. 2016. Vol. 47. Iss. 3. URL: https://www.gsb.stanford.edu/faculty-research/publications/facebook-research-tool (дата обращения: 17.07.2017).

9. Kosinski M., Stillwell D., Kohli P., Bacharach Y., Graepel T. Personality and Website Choice [Электронный ресурс] // Standford Business: [сайт]. URL: https://www.gsb.stanford.edu/faculty-research/publications/personality-website-choice (дата обращения: 17.07.2017).

10. MyPersonality Project [Электронный ресурс]. URL: http://mypersonality.org/wiki/doku.php (дата обращения: 17.07.2017).


Review

Views: 148


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)