Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

SOCIAL AND PHILOSOPHICAL FOUNDATIONS OF INNOVATIVE ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2019-2-37-46

Abstract

The aim of the article is to analyze social innovation as a feature of the current stage of scientific and technological progress, which seeks to adapt the business sphere to universal values and reduce a gap between human production and socio-cultural aspects of life. The study mainly focuses on the analysis of the significance of innovative implementations in the sphere of production and business which in a market economy affects the value bases of an individual and society directing them towards the accumulation of funds and, thereby, suppressing the development of spiritual values. In this case innovative implementations become a link allowing to combine the production sphere with the socio-cultural development of the individual and society. Based on the analysis conclusions were made about the features of the current stage of scientific and technological progress, which should include the integration of scientific values with humanistic principles, social priority of any research activity, the inclusion of business into general philosophical system of knowledge, its participation in shaping the spiritual culture of man. The theoretical and practical value of the research lies in understanding social innovations as a necessary condition for any creative human activity. The universal principles of spiritual improvement, building a unified system of knowledge based on the interaction of the information got from the combined cognitive activity of an individual and society are realized in production and professional development of an individual. The article is aimed at experts in social philosophy, philosophy of education, lecturers in philosophy and postgraduate students.

About the Authors

A. A. Levitskaya
Moscow Region State University
Russian Federation


V. P. Maykova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Абрашкин М. С. Факторы развития и повышения наукоёмкости промышленных предприятий // Вопросы региональной экономики. 2015. № 1 (22). С. 111-119.

2. Воронина Е. В. Инновационный проект образовательного учреждения: опыт описания инновационных проектов школ для участия в приоритетном национальном проекте «Образование». М., 2008. 363 с.

3. Евреева О. А., Кочеткова Л. Н. Образование в контексте современного социального дискурса // Социальная политика и социология, 2016. Т. 15. № 1 (114). С. 88-95.

4. Зайцева Л. А. Философия инноваций: инновационные технологии - архитекторы будущего. // Инновационные стратегии. Труды Всероссийской научной конференции развития науки, техники и общества. Социальная инноватика - 2014». 2014. С. 32-35.

5. Истрофилова О. И. Инновационные процессы в образовании. Нижневартовск: Издательство Нижневартовского государственного университета, 2014. 133 с.

6. Кузьменко Г. Н. Мировоззренческие основания социальных инноваций // Социальная политика и социология. 2011. № 5 (71).С. 13-18.

7. Лебедев С. А., Ковылин Ю. А. Философия научно-инновационной деятельности. М., 2012. 182 с.

8. Соколов С. В., Орлова Е. А., Купреев Ю. В. Сущность и значение инновационного фактора в механизме стратегического управления промышленным предприятием // Вопросы региональной экономики. 2015. № 1 (22). С. 157-162.

9. Старостин А. М. Философские инновации в когнитивном и праксеологическом контексте. М., 2013. 368 с.

10. Щедровицкий П. Г. Горизонты инновационного движения в современном отечественном образовании // Инновационное движение в российском школьном образовании. М., 1997. С. 61-78.

11. Бакурадзе А. Б., Бондарева Я. В. Аксиологические основания эволюции управления // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2015. № 1. С. 26-38.


Review

Views: 155


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)