Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE DYNAMICS OF EDUCATIONAL PARADIGMS IN CONTEMPORARY RUSSIA AND THEIR ROLE IN SHAPING SOCIAL CONSCIOUSNESS AS A WHOLE SYSTEM

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2017-4-52-61

Abstract

Traditional education is based on the linear transfer of knowledge from teacher to student, which results in the student’s new knowledge. This article examines the problem of transforming education in the era of globalization associated with the dynamics of socio-cultural changes, advancing new requirements for schools aimed at forming creative thinking, creative personality. The author analyses the topical problems of the development of the entire personality. It is argued that only a holistic paradigm of education with its nonlinear interaction between the teacher and the learner leading to changes in both contributes to the personal development. The whole article is aimed at revealing the contemporary trends of educational processes and the fundamentals of the creative process. The author concludes that holistic education is developing a new approach to the education of children, with a view to their happy future entry and consolidation in the new, rapidly changing society.

About the Authors

Dmitrii A. Ilchenko
Moscow Region State University
Russian Federation


Valentina P. Maikovа
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Амонашвили Ш.А. Основания педагогики сотрудничества // Амонашвили Ш.А. Новое педагогическое мышление; / под ред. А.В. Петровского. М.: Педагогика, 1989. С. 144-177.

2. Громыко Ю.В. Проектирование и программирование развития образования. М.: Наука, 1997. 234 с.

3. Карпов А.О. Коммодификация образования в ракурсе его целей // Вопросы философии. 2012. № 10. С. 85-96.

4. Коллини С. Зачем нужны университеты? [Электронный ресурс] // Издательский дом ВШЭ: [сайт]. URL: https://id.hse.ru/data/2016/03/09/1124256036/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82_%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82.pdf (дата обращения: 30.11.2017).

5. Кон И.С. Жизненный путь как предмет междисциплинарного исследования // Кон И.С. Человек в системе наук. М.: Наука, 1989. С. 471-483.

6. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М.: Наука, 1984. 456 с.

7. Майкова В.П. Методология педагогики и экологическое мировоззрение // Социально-гуманитарные знания. 2013. № 1. С. 289-298.

8. Ридингс Б. Университет в руинах. Минск, 2009. 229 с.

9. Субетто А.И. Онтология и феноменология педагогического мастерства. Кн. 1. Тольятти, 1999. 208 с.

10. Шадриков В.Д. Деятельность и способности: учеб. пособие. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Логос, 1996. 320 с.

11. Ясперс К. Идея университета / пер. с нем. Т.В. Тягуновой, ред. пер. О.Н. Шпарага; под общ. ред. М.А. Гусаковского. Минск: БГУ, 2006. 159 с.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)