Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

Mesmerism as a paradigm Foundation of A NEW form of the 19th century mysticism in the Kazan tradition of academic theism

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2018-2-109-123

Abstract

The article analyzes the historical and philosophical conception which was set forth in the work of V.А. Snegirev “Spiritualism as a Religious and Philosophical Doctrine”, concerning the patterns of the formation of classical German philosophy as the newest form of philosophical mysticism. The aim of the article is to substantiate mesmerism which was transferring into its next historical form, a developed concept of spiritualism, at the turn of the 18th -19th centuries as a paradigmatic foundation of classical German philosophy and to show the genetic connection of mesmerism with the emerging parascience based on the tradition of Kazan academic theism. The author comes to the conclusion that by the mid-nineteenth century the substitution of metaphysical grounds and the object, goals and tasks of research took place, which resulted in a transformation of science into pseudoscience.

About the Author

Viktoriya V. Bondarenko
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Гайденко П.П. История новоевропейской философии в её связи с наукой: учеб. пособие для вузов. М.: ПЕР СЭ; СПб.: Университетская книга, 2000. 456 с.

2. Гегель Г.В. Лекции по истории философии. Кн. 1. СПб.: Наука, 1993. 350 с.

3. Гуссерль Э. Картезианские размышления / пер. с нем. Д.В. Скляднева; науч. ред. Я.А. Слинин. СПб.: Наука: Ювента, 1998. 315 с.

4. Журавский А.В. Казанская духовная академия на переломе эпох, 1884-1921 гг.: дис. …канд. ист. наук. М., 1999. 301 с.

5. Кожинов В.В. Пророк в своем отечестве. Федор Тютчев - Россия век XIX. Германия. М.: Алгоритм, 2001. 416 с.

6. Коцюба В.И. Духовно-академическая философия XIX столетия в немецкой историко-философской науке XX в. // Вопросы философии. 2017. № 2. С. 117-127.

7. Ницше Фр. Рождение трагедии, или Эллинство и пессимизм // Ницше Фр. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Мысль, 1990. С. 47-157.

8. Пишун С.В., Гунькин И.В., Пинчук В.Ю., Сахатский А.Г. Православный философский теизм (XIX - начала XX веков): монография. Владивосток: Издательство Дальневосточного университета, 2006. 196 с.

9. Розин В.М. Демаркация науки и религии. Анализ учения и творчества Эмануэля Сведенборга. М.: ЛКИ, 2007. 168 с.

10. Румянцева Т.Г. Работа И. Канта «Грёзы духовидца, проясненные грезами метафизики» и её значение для становления нового типа метафизики // Веснік Беларускага дзяржаўнага універсітэта. Серыя 3. Гісторыя. Эканоміка. Права. 2012. № 1. С. 33-37.

11. Снегирев В.А. Спиритизм как религиозно-философская доктрина // Православный собеседник. 1871. Ч. 1. С. 279-316.

12. Соловьев А.П. Философские исследования в научно-богословском журнале Казанской духовной академии «Православный собеседник» (1855-1918) // Христианское чтение. 2017. № 2. С. 252-275.

13. Хрисанф (Ретивцев), архим. Взгляд на мнение новейших рационалистов о существе религии // Православный собеседник. 1860. Т. III. С. 162-195.

14. Шабанова Ю.А. Мистический аспект в антропологии Эдит Штайн: от феноменологии к томизму // Антропологiчнi вимiри фiлософських дослiджень. 2016. № 10. С. 107-120.

15. Шеллинг Ф.В.Й. Философия откровения: в 2 т. Т. 2. СПб.: Наука, 2002. 480 с.

16. Шишков И.З. В поисках новой рациональности: философия критического разума. М.: Едиториал УРСС, 2003. 437 с.

17. Шишков И.З. История философии: Реконструкция истории европейской философии через призму теории познания: учеб. пособие. М.: ЛИБРОКОМ, 2013. 848 с.

18. Ясперс К. Введение в философию /под ред. А.А. Михайлова. Минск.: Пропилеи, 2000. 192 с.


Review

Views: 67


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)