Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

SOCIAL COMMUNICATION AND MASS MEDIA: TOWARDS A CLARIFICATION OF CONCEPTS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2018-2-6-16

Abstract

The article deals with the influence of modern mass media on consciousness and behavior of people, the processes of transformation of socio-cultural reality. The purpose of this work is to carry out a comparative analysis of the concepts of social communication and mass media. The result of the study is the following conclusion: in relation to social communication, the specificity of mass media is determined by their technical (technological) property, which is in ambiguous connection with their environmental characteristics. New perspectives of the study of ontological and semantic field of intersection of the corresponding concepts are revealed.

About the Author

Larisa V. Mureyko
Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University
Russian Federation


References

1. Гавра Д.П. Основы теории коммуникации. СПб.: Питер, 2011. 288 с.

2. Горохов В.Г., Розин В.М. Введение в философию техники: учеб. пособие / науч. ред. Ц.Г. Арзаканян. М.: ИНФРА-М, 1998. 224 с.

3. Грякалов Н.А. Фигуры террора: монография. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2007. 169 с.

4. Гэллоуэй А.Р. Неработающий интерфейс // Медиа: между магией и технологией / под ред. Н. Сосна, К. Федеровой. М., Екатеринбург: Кабинетный учёный, 2014. C. 252-288.

5. Жижек С. Киберпространство, или Невыносимая замкнутость бытия [Электронный ресурс] // Искусство и кино. 1998. № 1. URL: http://kinoart.ru/archive/1998/01/n1-article25 (дата обращения: 30.01.2015).

6. Касавин И.Т. Зоны обмена как предмет социальной философии науки // Эпистемология и философия науки. 2017. Т. 51. № 1. С. 8-17.

7. Клягин С.В. Феномен университета: от ансамбля коммуникаций к филармонии медиа // Философия коммуникации: Университетское образование в социокультурной динамике информационного общества / под ред. С.В. Клягина, О.Д. Шипуновой. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского Политехнического университета, 2015. С. 5-10.

8. Коммуникация // Большой энциклопедический словарь. М.: Большая Российская энциклопедия, 1997. C. 397.

9. Коммуникация // Ожегов С.И., Шведова Ю.Н. Толковый словарь русского языка. М.: Азъ, 1995. С. 282.

10. Кутырев В.А. Апология человеческого (предпосылки и контуры консервативного философствования) // Вопросы философии. 2003. № 1. С. 63-75.

11. Митчелл У. Визуальных медиа не существует // Медиа: между магией и технологией / под ред. Н. Сосна, К. Федеровой. М., Екатеринбург: Кабинетный учёный, 2014. C. 128-143.

12. Мурейко Л.В. Бахтин М.В. Постмодерн: через разрушение “структуры” - к выявлению элементарных актов мышления // Вестник Московского областного государственного университета. Серия: Философские науки. 2014. № 4. С. 51-64.

13. Почепцов Г.Г. Медиа: теория массовых коммуникаций. Киев: Альтерпрес, 2008. 403 с.

14. Савчук В. Медиафилософия: формирование дисциплины // Медиафилософия. Основные проблемы и понятия / под. ред. В.В. Савчука. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского философского общества, 2008. С. 7-39.

15. Савчук В.В. Топологическая рефлексия. М.: «Канон+»: РООИ «Реабилитация». 2012. 416 с.

16. Самылов О.В. “Альтернативная история” и классическая интерпретация принципа историзма // Социально-гуманитарные знания. 2013. № 1. С. 56-68.

17. Сиберс Й. Онтологическое благородство / пер. с англ. С.В. Клягина // Философия коммуникации: Университетское образование в социокультурной динамике информационного общества / под ред. С.В. Клягина, О.Д. Шипуновой. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского Политехнического университета, 2015. С. 68-75.

18. Стрельченко В.И. Научная рациональность: pro et contra // Философия права. 2012. № 2 (51). С. 7-16.

19. Фортунатов В.В., Самылов О.В. Интеллигенция и революция в России // Перспективы будущего в образовательном процессе: сборник тезисов национальной научно-технической конференции. 2016. С. 128-130.

20. Черных А. Социология массовых коммуникаций: учеб. пособие. М.: Высшая школа экономики, 2008. 451 с.

21. Badiou A. Deleuze. The Clamor of Being. Minneapolis, University of Minnesota Press, 2000. 143 p.

22. Debray R. Media manifestos: on the technological transmission of cultural forms / trans E. Rauth. London, New York: Verso, 1996. 189 p.


Review

Views: 73


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)