Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE PROBLEM OF DELEGITIMATION OF THE MEANS OF COMMUNICATION IN PUBLIC CONSCIOUSNESS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2018-3-48-56

Abstract

The article considers the possible weakening of the regulatory function of mass media (MM) in mass communication society. The author analyzes the weakening of the legitimacy of MM as the “fourth power” and as a reliable source of information, as a result of which the satisfaction of the information needs acquires a contradictory, chaotic, and at times distorted and personality deforming character. The author proposes the solution for the current situation, which consists in the need to follow the model of social media responsibility and return them to the ideal of independent and universally recognized sources of information. A method of socio-philosophical analysis was used, which included a theoretical and empirical analysis.

About the Author

Alexander S. Gorbunov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Американцы больше доверяют Дональду Трампу, чем СМИ [Электронный ресурс] // Коммерсант: [сайт]. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3223987 (дата обращения: 11.05.2018).

2. Быстров В., Соколов А. Философия и журналистика: концепт событийного // Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология. 2017. № 3. С. 266-274.

3. Владимир Путин вступил в должность Президента России. Выступление на церемонии вступления в должность Президента России [Электронный ресурс] // Президент России: [сайт]. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/57416 (дата обращения 15.06.2018).

4. Гусев Д.А. Изостения и атараксия в философском учении старших скептиков (Пиррон и Тимон) // Преподаватель XXI век. 2006. № 4. С. 27-31.

5. Дашевский Ю.А. Механизмы управления массовым сознанием в информационном обществе // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2015. № 1. С. 85-93.

6. Доверие россиян к телевидению продолжает снижаться [Электронный ресурс] // Коммерсант: [сайт]. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3624749 (дата обращения 25.05.2018).

7. Палитай И.С. Средства массовой коммуникации как фактор формирования образа страны // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 41. С. 151-158.

8. Песоцкий В.А., Жебит В.А. Классификационный подход в оценке научных достижений, способных повлиять на формирование метапарадигмы социальной коммуникации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2018. № 1. С. 85-95.

9. Трамп потребовал извинений у создателей “фейковых новостей”[Электронный ресурс] // Федеральное агентство новостей: [сайт]. URL: https://riafan.ru/818954-tramp-potreboval-izvinenii-u-sozdatelei-feikovyh-novostei (дата обращения: 27.04.2018).

10. Шарков Ф.И., Силкин В.В. Теория и практика массовой информации как фундаментальное направление коммуникологии: монография / ; под общ. ред. Ф.И. Шаркова. М.: Дашков и Ко, 2018. 304 с.

11. Хабермас Ю. Структурное изменение публичной сферы: Исследования относительно категории буржуазного общества / пер. с нем. М.: Весь Мир, 2006. 344 с.


Review

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)