Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

SYSTEMIC APPROACH AS A BASIS FOR SCIENTIFIC METHODOLOGY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2019-1-148-158

Abstract

The article aims at studying the value basis as a factor of the stability of social systems. The authors chose systemic and dialogical approaches as a philosophical and methodological platform for understanding the value basis of the subjects of educational activity and transformation into social systems. The main focus of the article is on the systemic approach that allows to simulate the interaction of the subjects of educational activities in social systems, identify the nature of the value basis and its trends in the formation of social reality. the authors argue that the dialogic approach presupposes a dialogic interaction as a type of value relationship of the subjects of educational activities, determines the ways of sustainable development of the society, activates the value basis in social systems. It is substantiated that the study of social systems and subjects of interaction in the social space from the point of view of transforming the value basis into social reality is absolutely necessary. The authors come to the conclusion that the systemic and dialogical methodological approaches to the formation of the value basis of social systems are defined as a system of conditions and methods that purposefully activate the process of spiritual and moral development of the subjects of interaction, and act as the value-normative requirements of social relations.

About the Authors

V. P. Maykova
Mytishchi Branch of the Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


V. S. Gorbunov
Moscow Metropolitan Governance University
Russian Federation


I. V. Namestnikova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бахтин М. М. К философии поступка // Философия и социология науки и техники: Ежегодник 1984-1985. М.: Наука, 1986.

2. Бубер М. Я и Ты // Квинтэссенция: философский альманах, 1991. М.: Политиздат, 1992.

3. Власова Е. В. Проблемы потребления ценностей культуры: автореф. дис. … канд. филос. наук. Свердловск, 1982. 19 с.

4. Информационное общество и формирование новой эпистемологической парадигмы современной науки / В. Ивлев и др. М., 2013.

5. Колотуша В. В. Пограничная сфера общества в условиях становления многополярного мира // Социально-гуманитарные знания. 2017. № 5. С. 280-288.

6. Ломов Б. Ф. Системность в психологии: избранные психологические труды. М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: МОДЭК, 2003. 423 с.

7. Луман Н. Медиа коммуникации. М.: Логос, 2005. 280 с.

8. Майкова В. П., Молчан Э. М. Духовность как фактор устойчивости социальных систем // Вестник Московского государственного областного университета. Серия Философские науки. 2017. № 1. С.46-54.

9. Маркарян Э. С. Теория культуры и современная наука: логико-методологический анализ. М.: Мысль, 1983. 74 с.

10. Методологические и аксиологические подходы к решению проблем консолидации общества в эпоху глобализации / Беркут В. П. и др. // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. Т. 8. № 1. С. 138-158.

11. Нехамкин В. А. Роль образования руководителя государства в процессе исторического развития // Социология образования. 2012. № 2. С. 82-97.

12. Петрий П. В. Общественный идеал как фактор модернизации России в условиях глобализации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2017. № 2.

13. Черников В. В. Оптимизация управления качеством обучения человека в среде современного социума. М.: Форма-Т, 2008, с. 128.

14. Maykova V., Falko V., Molchan E. Transformation of Educational Activity: Social and Philosophic Aspects // International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Ecological Studies (CESSES 2018). Atlantis Press, 2018. P. 8-12.


Review

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)