Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE INFLUENCE OF MASS MEDIA AND THE INTERNET ON THE FORMATION OF PUBLIC CONSCIOUSNESS IN CONTEMPORARY RUSSIA

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2018-4-17-25

Abstract

The article discusses the features of the media, the Internet and their influence on the formation of public opinion and public consciousness. The authors analyze the influence of modern mass media on public consciousness in modern Russia. Based on the results of the analysis, it was concluded that the growth of public interest in important, significant situations, as well as journalistic interest in covering these situations leads to the emergence and formation of a civic position in the society.

About the Authors

Dmitry A. Ilchenko
Moscow Region State University
Russian Federation


Valentina P. Maikovа
Bauman Moscow State Technical University (Mytishchi Branch)
Russian Federation


References

1. Горбунов А.С. Проблема делегитимации средств массовой коммуникации в общественном сознании // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2018. № 3. С. 48-56.

2. Городенко Л.М. Средства массовой информации в контексте общественного мнения: формирование, функционирование, жанровые приёмы: автореф. дис. … канд. филол. наук. Киев: 2003. 12 с.

3. Кленина Е.А., Песков А.Е. Паблик рилейшнз и реклама: стратегия взаимодействия на рынке услуг // Вестник Астраханского государственного технического университета. 2006. № 4 (33). С. 159-163.

4. Майкова В.П. СМИ в системе политических институтов современности // Вестник Московского государственного университета леса - Лесной вестник. 2013. № 5. С. 90-94.

5. Общество и политика: современные исследования / под ред. В.Ю. Большакова. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2000. 515 с.

6. Погорелая Л.П. Негосударственные средства массовой информации как институт гражданского общества (теоретико-правовой аспект): автореф. дис.. канд. юрид. наук. Киев, 2015. 20 с.

7. Почепцов Г.Г. Информационно-политические технологии. М.: Центр, 2003. 381 с.

8. Пугачёв В.П. Средства массовой коммуникации в современном политическом процессе // Вестник Московского университета. Серия 12: Политические науки. 1995. № 5. С. 4-6.

9. Средства массовой информации - Ватиканы современного мира [Электронный ресурс] // Washington ProFile: [сайт]. URL: http://www.washprofile.org/en/comment/reply (дата обращения: 30.11.2018).

10. Судас Л.Г. Общественное мнение: российский дискурс // Социально-гуманитарные знания. 2001. № 6. С. 21-29.

11. Суслов Е.В. СМИ как инструмент формирования общественного мнения в процессе становления гражданского общества: дис.. канд. полит. наук. М., 2004. 170 с.

12. Терлибовка А.М. Роль средств массовой информации в манипулировании общественным мнением [Электронный ресурс] // Истфак: [сайт]. URL: http://istfak.org.ua/tendentsii-rozvytku-suchasnoi-systemy-mizhnarodnykh-vidnosyn-ta-svitovoho-politychnoho-protsesu/188-transformatsiia-politychnykh-system-derzhav-svitu-v-konteksti- hlobalizatsii/378 (дата обращения: 30.11.2018).


Review

Views: 178


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)