Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

PATRIOTISM AND SANCTITY AS SOCIAL DOMINANTS OF THE TRADITIONS OF THE «RUSSIAN WORLD»

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2021-2-64-69

Abstract

Aim. Analysis of the issues of understanding the specifics of the socio-cultural influence of the traditions of patriotism and holiness on the development of the phenomenon of the «Russian world» to understand the complexity of social processes occurring at the present stage of the development of the Russian state. The period of transformation of the Russian social system of the twentieth century is characterized by the erosion of its spiritual component. As a result, the systemic crisis has deepened, the way out of which actualizes the analysis of the historical origins of Russian spirituality. Methodology. The body of texts has been analyzed. The methodology of the research is based on the Russian philosophers’ concepts that allow us to reveal the phenomenon of the «Russian world», where the main values are dominated by patriotism and holiness. Results. The analysis showed that the “Russian world” traditions do not only stimulate the development of Russian culture at the present stage, but also reveal the prospects for the moral self-awareness of the younger generations. The essence of the problem is, firstly, to overcome the dehumanization of social values, among which an important place is given to spirituality, and, secondly, to find a way for the national spiritual culture out of the crisis. Research implications. Addressing the challenges of modernity can be facilitated by addressing the moral and cultural traditions of Russian philosophy, as well as the spiritual and moral values inherited by modern citizens of Russia. The author points out that the generalization of the spiritual experience of the «Russian world» from the point of view of the needs of modern society has a scientific value.

About the Author

N. V. Teplykh
Humanitarian Institute
Russian Federation


References

1. Андреев А. Л. Российский социум как «другая» Европа // Общественные науки и современность. 2013. № 3. С. 70-79.

2. Елдин М. А. Диалог духовных традиций: Византия, Русь и Поволжье // Вестник Чувашского университета. 2013. № 1. С. 35-38.

3. Кожинов В. В. Победы и беды России. М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. 511 с.

4. Мочалов Е. В. Проблема патриотизма в философии России // Социально-политические науки. 2016. № 2. С. 90-92.

5. Зеньковский В. В. История русской философии: в 2 т. Т. 1. М.: ЭКСМО-Пресс, 2001. 896 с.

6. Полякова С. В. Византийские легенды как литературное явление // Византийские легенды / отв. ред. Д. С. Лихачёв. Л., 1972. С. 245-273.

7. Симеон Новый Богослов. Творения: в 3 т. Т. 3. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2017. 543 с.

8. Александрова Р. И., Курносикова Е. А. Россия: духовность, философия любви. Саранск: Издательство Мордовского университета, 1999. 176 с.

9. Львов П. Ю. Российская Памела или История Марии, добродетельной поселянки. Ч. 1, 2. СПб.: Императорская типография, 1789.

10. Чулков М. Д. Пересмешник или Славенские сказки. М.: Советская Россия, 1987. 368 с.

11. Савкин Н. С. Философия патриотизма: патриотизм мнимый, показной и подлинный // Гуманитарий: актуальные проблемы гуманитарной науки и образования. 2018. № 2. С. 197-204.

12. Бёрджесс Д. П. Святость и свобода: взгляд Павла Флоренского // Научный результат. Социальные и гуманитарные исследования. 2019. Т. 5. № 2. С. 55-59.


Review

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)