Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

TRANSHUMANISM AS A NEW RELIGIOUS AND POLITICAL MOVEMENT OF OUR TIME

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2021-2-42-50

Abstract

Aim. To study the phenomenon transhumanism not only from the point of view of the philosophical and political movement of the present time, but also as a kind of religious faith based on the ideas of scientific and technological progress. Methodology. To study this problem more effectively the author used the following methodological means: general scientific and specific scientific methods - methods of deduction and induction, ascent from the abstract to the concrete, analysis, synthesis, generalization, historical and philosophical method. Results. The analysis showed that transhumanism is a complex of experiments on humans, as well as a modern form of materialism. The main engine of the ideology of transhumanism is fear, or rather the fear of death. Today transhumanism is a political project aimed at forming a new global philosophical and worldview system of a single technogenic civilization. Transhumanism proclaims a new religion - the religion of man-godhood, where, through a change in his mind and body, a person himself becomes the arbiter of his fate, can feel it, transform it and even subordinate it to his own will. Research implications. New material on the topic under study is summarized. The basic concepts regarding the phenomenon of transhumanism are clarified and supplemented. It is shown that today transhumanism is a political project aimed at the formation of a new global philosophical and worldview system of a unified technogenic civilization.

About the Author

Y. A. Lonsky
Russian University of Transport
Russian Federation


References

1. Дэвис Э. Техногнозис: мир, магия и мистицизм в информационную эпоху. М.: Ультра: Культура, 2008. 480 с.

2. Майкова В. П., Молчан Э. М. Предначала философии виртуальной реальности: монография. М.: Спутник+, 2020. 68 с.

3. Наука. Технологии. Человек: материалы «круглого стола» // Вопросы философии. 2015. № 9. С. 5-49.

4. Четверикова О. Н. Диктатура «просвещённых»: дух и цели трансгуманизма. М.: Благословение: Техинвест-3, 2016. 160 с.

5. Щипков В. А. Секулярные основания и утопические черты идеологии трансгуманизма // Вестник Московского университета. Серия 12: Политические науки. 2018. № 3. С. 7-24.

6. More M. In praise of the Devil // Libertarian Aliance, Atheist Notes. URL: //http://www.libertarian.co.uk/lapubs/athen/athen003.pdf (дата обращения: 17.02.2021).

7. Лосский В. Н. Догматическое богословие. [Электронный ресурс]. URL: http://psylib.org.ua/books/lossv02/txt13.htm (дата обращения: 27.09.2020).

8. Авдеенко Е. А. Тема «Каин» в современном мире. Революционная интеллигенция [Электронный ресурс]. URL: https://vstanzaveru.ru/e-a-avdeenko-tema-kain-v-sovremennom-mire-revolyutsionnaya-intelligentsiya (дата обращения: 17.02.2021).

9. Слово Святейшего Патриарха Кирилла на открытии XХI Всемирного русского народного собора. [Электронный ресурс]. URL: http://www.patriarchia.ru/db/text/5052002.html (дата обращения: 03.02.2021).

10. Бондарева Я. В. Теоретико-методологические основы русской религиозной философии: историко-философский анализ: дис.. докт. филос. наук. М., 2011. 325 с.

11. Майкова Э. Ю., Бондарева Я. В. Будущее автономии личности как риск: способы самозащиты // Власть. 2015. № 8. С. 22-26.

12. Абросимова Т. Я., Бондарева Я. В. Постнеклассическая парадигма и духовно-нравственные основания модернизации образования в России // Современное дополнительное профессиональное педагогическое образование. 2015. Т. 1. № 4 (4). С. 16-26.

13. Горбунов А. С. Личность в контексте информационной безопасности государства // Сибирский учитель. 2017. № 5 (114). С. 64-68.

14. Ракитянский Н. М., Колесниченко Ю. В. Потенциал русской философско-психологической школы и методология портретирования личности политика // Вестник Московского университета. Серия 12: Политические науки. 2014. № 6. С. 7-30.

15. Майкова В. П. Методология педагогики и экологическое мировоззрение // Социально-гуманитарные знания. 2013. № 1. С. 289-297.

16. Майкова В. П. Творчество как вектор развития личности // Гуманитарный вестник. 2015. № 2 (33). С. 107-109.

17. Левицкая А. А. Основные характеристики современного этапа развития религиозного образования в российском обществе // Учёные записки Российского государственного социального университета. 2013. Т. 1. № 4 (117). С. 24-30.

18. Левицкая А. А. Взаимодействие религиозной и светской культур в сфере религиозного образования / Прикладные научные исследования: cборник статей по материалам ХXV Международной научно-практической конференции. 2017. С. 205-213.

19. Буланкина Н. Е., Кондратенко А. П., Синенко В. Я. Философия природы, культуры и гуманизация образования: монография. Новосибирск, 2004. 185 с.

20. Синенко В. Я. Каскадная (циклическая) система повышения квалификации работников образования // Вестник образования. 2012. № 20. С. 11-14.

21. Синенко В. Я. Модернизация системы дополнительного профессионального педагогического образования // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 3. С. 73-80.

22. Синенко В. Я. Многоаспектность качества образования // Сибирский учитель. 2002. № 2. С. 5.

23. Синенко В. Я. Система повышения квалификации работников образования - от кризиса в сознании до реальных перспектив // Сибирский учитель. 2010. № 2 (68). С. 5-12.

24. Синенко В. Я., Буланкина Н. Е. Интеграционные процессы в образовании как инновация: методологические и технологические аспекты // Сибирский учитель. 2017. № 1 (110). С. 34-39.

25. Синенко В. Я. О ключевых факторах успешности системы повышения квалификации работников образования // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 5. С. 35-37.

26. Синенко В. Я. Инновационное управление образованием как ключевой фактор роста его качества // Управление качеством образования: теория и практика эффективного администрирования. 2016. № 5. С. 18-21.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)