Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE INCREASING COMPLEXITY OF SOCIAL ORGANIZATION AS A DETERMINANT FOR MANAGING ITS DEVELOPMENT

https://doi.org/ 10.18384/2310-7227-2019-1-96-107

Abstract

The aim of this paper is to identify axiological bases for increasing complexity of a social organization determining its development. The author analyzed a considerable amount of research in the field of philosophy, economics, social management on the development of social organization and management to make a characteristic of the conditions under which the social organization complicates its structure. It has been proved that the increasing complexity of social organization is determined by axiological bases: sense-forming values-objectives, activity and technological values, motivational, incentive and regulatory values. Thus the axiological contour of the development management of social organization has been defined as a gradually evolving dynamic structure. The practical value of the article is in the proof of interdependence between values, innovation and adaptation of social organization as a basis for the management of its development, which should be considered as an objective determining factor. The article is aimed at a wide range of researchers in social management.

About the Author

V. L. Perminov
Public Budgetary Educational Institution «School no. 354 named after D.M. Karbyshev»
Russian Federation


References

1. Абдеев Р. Ф. Диалектика прогрессивной линии развития как гуманная общечеловеческая философия для ХХI века. М.: Владос, 1994. 334 с.

2. Автономов В. С. Модель человека в экономической науке. СПб.: Экономическая школа, 1998. 229 с.

3. Акофф Р., Эмери Ф. О целеустремленных системах. М.: Советское радио, 1974. 272 с.

4. Ансофф И. Стратегический менеджмент. СПб.: Питер, 2009. 344 с.

5. Бакурадзе А. Б. Аксиологические основания управления социальной организацией: философский анализ: автореф. дис. … докт. филос. наук. М.: ИИУ МГОУ, 2015. 40 с.

6. Бакурадзе А. Б. Функции и иерархия ценностей управления социальной организацией // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2018. № 1. С. 17-26.

7. Бондарева Я. В., Бакурадзе А. Б. Аксиологические основания эволюции управления // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2015. № 1. С. 26-38.

8. Губман Б. Л. Теория наррации аналитической философии истории и наследие прагматизма // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2018. № 2. С. 130-143.

9. ДеБолт Дж. Причины и следствия неудач модернизации в России: социокультурный анализ // Социологические исследования. 2006. № 1.

10. Дзарасов С. Российский кризис: истоки и уроки // Вопросы экономики. 2009. № 5. С. 12-20.

11. Друкер П. Задачи менеджмента в XXI веке. М.: Вильямс, 2000. 198 с.

12. Евдокимов И. А. Социальные антагонизмы в критической теории Ноама Хомского // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2018. № 2. С. 173-183.

13. Каган М. С. Философия культуры. СПб.: «Петрополис». 1996. 416 с.

14. Корнаи Я. Нарушая обещания: венгерский опыт // Вопросы экономики. 2013. № 8. С. 123-142.

15. Месарович М. Д., Такахара Я. Общая теория систем: математические основы. М.: Мир, 1978. 312 с.

16. Милгром П., Робертс Дж. Экономика, организация и менеджмент: в 2 т. СПб.: Экономическая школа, 2001.

17. Моисеев Н. Н. Расставание с простотой. СПб.: Питер, 2017. 480 с.

18. Перминова Л. М., Яковлева Н. И., Перминов В. Л. Образование в эпоху кризиса: ХХI век. М.: МИОО, 2012. 167 с.

19. Перминов В. Л. Теоретические аспекты адаптивного управления промышленными корпорациями в условиях инновационного развития российской экономики. М.: МЭСИ, 2014. 164 с.

20. Песоцкий В. А., Чугунов В. М. Философско-методологические и политологические аспекты управленческой деятельности современного руководителя. М.: ИИУ МГОУ, 2016. 254 с.

21. Питерс Т. В поисках совершенства. Уроки самых успешных компаний Америки. М.: Альбина Паблишер, 2014. 524 с.

22. Сенге П. Танец перемен: Новые проблемы самообучающихся организаций. М.: Олимп-Бизнес, 2017. 304 с.

23. Шваб К. Четвертая промышленная революция. М.: Экономика, 2018. 208 с.

24. Шумпетер Й. А. История экономического анализа. СПб.: Экономическая школа, 2016. 676 с.

25. Яковец Ю. В. Эпохальные инновации. М.: ИНФРА-М, 2005. 440 с.

26. Янсен Ф. Эпоха инноваций. Как заниматься бизнесом творчески постоянно, а не от случая к случаю. М.: ИНФРА-М, 2002. 307 с.


Review

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)