Preview

Contemporary Philosophical Research

Advanced search

THE TRUTH OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE LEVELS AND TYPES

https://doi.org/10.18384/2310-7227-2020-4-87-94

Abstract

Aim. To substantiate the existence in modern science of a variety of truth criteria for different levels and types of scientific knowledge. Methodology. The description of the level structure of any particular science scientific knowledge is given; the content of the main structural units of each level of scientific knowledge is analyzed; the criteria for the truth of each level and its structural units are reconstructed. Results. It is shown that in real science there is no universal criterion of truth for all levels and units of scientific knowledge, and that the criteria for the truth of scientific knowledge are as concrete as scientific knowledge itself. Research implications. The theoretical significance of the results obtained consists in a deeper understanding of the specific nature of scientific truths, and the practical significance - in the development of a more effective method for establishing the truth of various structural units of scientific knowledge.

About the Author

S. A. Lebedev
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Вейнгартнер П. Фундаментальные проблемы теорий истины. М.: РОССПЭН, 2005. 352 с.

2. Гадамер Х. Г. Истина и метод. М.: Прогресс, 1988. 704 с.

3. Лазарев Ф. В., Лебедев С. А. Проблема истины в социально-гуманитарных науках: интервальный подход // Вопросы философии. 2005. № 10. С. 95-115.

4. Лебедев С. А. Проблема истины в науке // Человек. 2014. № 4. С. 123-135.

5. Лебедев С. А. Философия научного познания: основные концепции. М.: Издательство Московского психолого-социального университета, 2014. 272 с.

6. Лебедев С. А. Единство естественнонаучного и социально-гуманитарного знания // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2010. № 2(18). С. 5-10.

7. Лебедев С. А. Методология научного познания: учебное пособие. М.: Юрайт, 2019. 153 с.

8. Лебедев С. А. Пересборка эпистемологического // Вопросы философии. 2015. № 6. С. 53-64.

9. Лебедев С. А. Роль индукции в процессе функционировании современного научного знания // Вопросы философии. 1980. № 6. С. 87-95.

10. Лебедев С. А., Коськов С. Н. Конвенционалистская философия науки // Вопросы философии. 2013. № 5. С. 57-69.

11. Лебедев С. А., Коськов С. Н. Конвенции и консенсус в контексте современной философии науки // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2014. № 1. С. 7-13.

12. Лебедев С. А., Лебедев К. С. Проблема универсального научного метода // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2015. № 3. С. 7-22.

13. Лебедев С. А. Структура научной рациональности // Вопросы философии. 2017. № 5. С 66-79.

14. Лебедев С. А.,Твердынин Н. М. Гносеологическая специфика технических и технологических наук // Вестник Московского университета. Серия 7: Философия. 2008. № 2. С. 44-70.

15. Лебедев С. А. Методологическая функция идеалов и норм научного исследования // Журнал философских исследований. 2019. Т. 5, № 3. С. 17-28.

16. Лебедев С. А. Научная истина: консенсуально-экспертный характер // Гуманитарный вестник. 2019. № 3 (77). С. 3.

17. Лебедев С. А. Классическая, неклассическая и постнеклассическая методология науки // Гуманитарный вестник. 2019. № 2 (76). С. 1.

18. Лебедев С. А. Уровневая концепция истинности научного знания // Известия Российской академии образования. 2018. № 4 (48). С. 5-19.

19. Лебедев С. А., Лебедев К. С. Существует ли универсальный научный метод? // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия. 2015. № 2, С. 56-72.

20. Лебедев С. А. Научный метод: история и теория. М: Проспект. 2018. 448 с.

21. Лебедев С. А. Проблема целостности системы научного знания: основные факторы // Журнал философских исследований. 2018. № 3. С. 45-66.

22. Лебедев С. А. Природа истины в науке // Гуманитарный вестник. 2017. № 12.С. 2.

23. Лебедев С. А. Плюрализм методов теоретического познания в науке // Известия Российской академии образования. 2017. № 3. С. 5-39.

24. Лебедев С. А. Научный метод: единство и разнообразие // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2015. № 2. С. 7-17.

25. Лебедев С. А. Плюрализм критериев истинности научного знания: уровневая модель // Studia Humanitatis Borealis. 2019.№ 1(12).С. 4-14.

26. Лебедев С. А. Консенсуальная природа научных истин // Известия Российской академии образования. 2018. № 2(46). С. 5-17.

27. Лебедев С. А. Уровневая методология науки. М.: Проспект, 2020. 208 с.

28. Лебедев С. А. Постнеклассическая эпистемология: сущность и основные принципы // Журнал философских исследований. 2020. Т. 6. № 1. С. 4-11.

29. Лебедев С. А. Истинность чувственного и эмпирического знания в науке // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2020. № 2. С. 117-126.

30. Лебедев С. А. Истинность метатеоретического знания в науке // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2020. № 3. С. 98-103

31. Лебедев С. А. Проблема истинности научной теорииa // Гуманитарный вестник. 2018. № 4(66). С. 2.

32. Лебедев С. А. Аксиология науки: ценностные регуляторы научной деятельности // Вопросы философии. 2020. № 7. С. 82-92.


Review

Views: 138


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5121 (Print)
ISSN 2949-5148 (Online)